Seilas
– dag 16 – lørdag 27. juli
Oppe
i 9-tida. Jens går på byen for å handle litt til frokost, mens jeg
steller i stand på bordet i cockpit. Vi snakker litt med Greta
Jakobsen, som bor i leilighet på bryggekanten. Hun har tatt noen foto i
går, da dykkere fra Redningsskøyta dykket under båten, for å se
etter at skroget eller drev / ror ikke hadde tatt skade etter
gårdagens uhell i Vestfjorden. Hun hadde lagt noen foto av denne
seansen på Facebook. Greta som viser seg være forfatter, gir oss en
diktsamling hun har skrevet, med signatur og hilsen inne på omslagssiden.
Etter frokost dukker Marthe og Gunnar opp på brygga for å ta en
prat, før vi reiser. I halv tolv tida kaster vi tampene og er i gang
med dagens seilas i et nydelig vær, nesten vindstille og ca. 20
varmegrader. Vi kruser sakte ut fra havna Svolvær. I det jeg øker
turtallet på motorern får vi vi vibrasjonslyd i båten, når turtallet på motoren går
over 2000 o/minutt. Merkelig – jeg sømfarer båten – motorrom,
rom med bla. a. eksospotte og varmtvannsbereder, rom i akterskipet
med div. installasjoner blir kontrollert, men vi kan ikke finne noen
feil. Vi går for sakte maskin forbi Kabelvåg, og forsøker å øke
hastrigheten igjen, men den samme vibrasjonen oppstår, når
turtallet på motoren øker. Det hører ut som om det kommer fra
derev eller propell. Når jeg frikobler drevet og øker samtidig turtallet til
2.500 o/m – høres motorlåten normal ut. Dette vurderer vi som
at det er noe ubalanse i drev eller propell. Vi depper litt, og ser
for oss at båten må heises på land i Henningsvær eller at vi må
returnere til Svolvær, noe som kan resultere i at vi får et opphold
i Henningsvær eller Svolvær for reparasjon. Her kan dagene gå fort
og vi kommer på etterskudd i seilasen. Etter at vi har kastet litt
tanker, forslår Jens at jeg skal frikoble drevet, og deretter slå
motoren i revers i fullt gasspådrag i noen sekunder. Som sagt, så
gjort. Jeg reverserer kraftig et par ganger, og etter noen sekunders
frikobling, kjøres motor forover med normalt turtall (2.500 o/min.).
Til vår store lettelse er vibrasjonene borte, og alt virker som
normalt. Vi konkluderer med at det har vært ett eller annet i
propellen, som har laget ubalanse.
I halv to tiden ankommer vi
Henningsvær og går inn nordfra i innseilingen til havna. Innerst
ved moloen er det en forholdsvis kort flytebrygge som er gjestehavn.
Vi skuer etter ledig plass, men ser at alle er opptatt. Plutselig ser
vi en kar med en eldre motorbåt som vinker på oss. Han inviterer
oss til å fortøye utenpå hans båt. Kona dukker også opp og etter
fortøyning inviterer vi disse på ankerdram.
Kjempehyggelige folk fra Tromsø.
Jeg ringer Ivar Eltun (fra Vang i Valdres) som kommer
over Vestfjorden fra Bodø i dag, for å reise videre gjennom Lofoten til
Harstad, sammen med kona. Han vil oppnatte i Henningsvær og blir invitert på kaffe.
Senere blir det en liten spasertur på bryggene og vi kommer i prat med et
par fra Harstad, som har en Bavaria 42, som står på land for
stoffing og montering av hekktruster. Begge to jobbet på
Hurtigrute-båter, og er lidenskapelig båtfolk. Etter en hyggelig
samtale, går vi på "Fiskekrogen" og spiser en nydelig fiskesuppe.
Etterpå når vi er tilbake i båten, kommer Ivar Eltun på kaffebesøk.
Senere når vi skal en liten tur på land blir vi invitert inn på
nabobåten, på «Grey Groose», som er et fransk Vodka – drikkes
ublandet. Det blir til at vi går inn i sentrum for litt
underholdning og mat – Bacalao blir det, og det smaker god (første
gang jeg spiser dette). Vi er tilbake i halv tolvtiden, og det blir
litt planlegging av seilas for morgendagen, før vi kryper til køys,
ca. halv to på natta.
Dagerns seilas: 11 Nm - 2 timer
 |
Svolvær: I nydelige formiddagssol vinker vi farvel for denne gang |
 |
Svolvær:"Fiskerkona" vinker oss vel avgårde |
 |
Henningsvær i sikte: En fornøyd Jens etter at vi har "reparert" vibrasjon i båten |
 |
Henningsvær: Hyggelige og ord-kjappe båt-naboer - fra Tromsø - deltar under ankerdram-seremonien |
 |
Henningsvær: Ivar Eltun fra Øye i Valdres - på hyggelig kaffe-besøk |