Landligge
– torsdag 11. juli / fredag 12. juli / lørdag 13. juli
Torsdag
11. juli:
Utrolig
nok sovnet jeg som en sten i går kveld, tross den urolig
bryggeplassen – det må være den lange dagen, og slitsomme
seilasen i går, som tar på. Jeg våkner ikke før i 9-tida. Det
blir en skikkelig frokost, før jeg begynner å sjekke om det nå er
bryggeplass inne ved strandpromenaden. Det blåser litt mindre i dag,
og jeg registrerer at det er flere lystbåter som går ut. Spaserer
en tur inn på gjestebryggene, og der er det nå god plass. Tilbake i
båten og gjør klar med fendring og fortøyning på SB side. I dag
går det greit å gå fra brygga – det er bare å løse
fortøyningen, så ordener vinden resten. Kjører en runde inne i gjestehavna
og går til brygga der – på lo side. Blåser derved mot brygga, så
dette greier jeg fint alene.
Det er meldt dårlig vær mange dager framover og vurderer derfor å reise en tur hjem til Fagernes. Båten har fått en god plassering ved brygga, slik at jeg trygt kan forlate den noen dager, uten tilsyn. Jeg går derfor inn på PC-for å sjekke flypriser til Gardermoen i morgen, fredag. Skuffelsen blir stor da jeg oppdager at prisen som i går var på 800 – 900 kroner, nå var øket til ca. 1800 kroner. Men jeg turde ikke bestille i går da jeg var usikker på om jeg ville få en trygg og sikker bryggeplass. Jeg syntes ikke da jeg kunne reise hjem igjen med fly, og forlate båten på den urolige plassen ute ved innseilinga. Etter tips på en SMS fra Randi sjekker jeg NSB på nettet, og disse som har rimelig togbilletter fra Bodø til Oslo for kr 495. Jeg må da reise med nattoget lørdag kveld og er i i Oslo søndag ettermiddag. Jeg bestiller billett på nettet. Det begynner å bli mye skittentøyvask, så jeg benytter ettermiddagen til en dusj og etterfølgende klesvask, i det flotte serviceanlegg til gjestehavna. Her er flere vaskemaskiner og tørketromler. Alt går på automater og bankkort, for hver vaskeaktivitet. Jeg har aldri brukt bankkortet mitt så mange ganger i løpet av en dag! Ellers blir det en kjapp tur på butikken, for det aller nødvendigste. Ellers har det, bortsett fra et lite gløtt på formiddagen, duskregnet i hele dag – stort sett 10 – 12 grader, og endel vind fra SV.
Det er meldt dårlig vær mange dager framover og vurderer derfor å reise en tur hjem til Fagernes. Båten har fått en god plassering ved brygga, slik at jeg trygt kan forlate den noen dager, uten tilsyn. Jeg går derfor inn på PC-for å sjekke flypriser til Gardermoen i morgen, fredag. Skuffelsen blir stor da jeg oppdager at prisen som i går var på 800 – 900 kroner, nå var øket til ca. 1800 kroner. Men jeg turde ikke bestille i går da jeg var usikker på om jeg ville få en trygg og sikker bryggeplass. Jeg syntes ikke da jeg kunne reise hjem igjen med fly, og forlate båten på den urolige plassen ute ved innseilinga. Etter tips på en SMS fra Randi sjekker jeg NSB på nettet, og disse som har rimelig togbilletter fra Bodø til Oslo for kr 495. Jeg må da reise med nattoget lørdag kveld og er i i Oslo søndag ettermiddag. Jeg bestiller billett på nettet. Det begynner å bli mye skittentøyvask, så jeg benytter ettermiddagen til en dusj og etterfølgende klesvask, i det flotte serviceanlegg til gjestehavna. Her er flere vaskemaskiner og tørketromler. Alt går på automater og bankkort, for hver vaskeaktivitet. Jeg har aldri brukt bankkortet mitt så mange ganger i løpet av en dag! Ellers blir det en kjapp tur på butikken, for det aller nødvendigste. Ellers har det, bortsett fra et lite gløtt på formiddagen, duskregnet i hele dag – stort sett 10 – 12 grader, og endel vind fra SV.
Fredag
12. juli:
Det
har stort sett regnet i hele natt. Står opp i 9-tida, det duskregner
fortsatt og er 11 grader. Utover formiddagen slutter det å regne og det blir
litt lysere, uten at en kan se sola – temperaturen øker til 14
grader. Begynner å forberede en tur hjem, men avreise med tog,
lørdag kveld. Tar en fottur til Jernbanestasjonen, for å hente
billetten som ble bestilt på nettet i går. Typisk NSB (Staten) –
gammeldags at en må hente en fysisk billett, når en har fått en
bekreftelse, med referansenummer, både som epost og SMS. Det er en
spasertur på en 2 – 3 kilometer til stasjonen, og jeg forlenger
denne ca. 1 km for å kunne besøke byens Biltema. Trenger en
kulefender,som ble ødelagt i starten av seilasen, samt et par solide
og lange fortøyningsliner. Det kan være greit å sikre båten godt,
når jeg skal reise fra den ved brygga i Bodø, i en ukes tid. Eller
blir det en liten tur på Rema1000 for det aller nødvendigst.
Reparerer rullesystemet for forseilet, som jeg slet under en seilas
for noen dager siden. Tar en tur til betalingsautomaten på kaia, for
å betale for bryggeleie, den tida jeg skal reise vekk. Treffer da en
snakkesalig bussjåfør fra Finnmark, som er i byen for å kjøpe seg
en gammel båt. Han er i Thailand deler av vinterhalvåret, driver
med travsport og kjenner Valdris'ene Kristoffer Kvame, og Jon Hasle. Fredagskvelden avsluttes med chips og Cola.
Lørdag
13. juli:
Sent
i går kveld stilnet vinden og det virket nesten litt merkelig etter
svært mange dager med sterk vind (stort sett kuling i forskjellige
nivåer). Sover svært godt og er ikke på beina før klokka er over 9.
Forsatt stille og ut over formiddagen kommer det til og med et lite
solgløtt.
Jeg har en liten oljelekkasje på gearkassen på båten, og det blir litt oljesøl, som må tørkes bort i motorrommet. Må etterfylle 1 dl et par ganger. Men har vanskelig for å lokalisere hvor lekkasjen kommer fra. Besøker den lokale Volvo Penta forhandleren (Jakhelln Båt) som ligger like ved havna her i Bodø, og får prate med gutta på verkstedet, som mener dette ikke er et kjent fenomen. Får til tips tørke gullende rent, for deretter å varmkjøre i fortøyningene, med motor i gear. Jeg gjør som jeg har fått tips om, og etter rengjøring, varmkjører jeg ca. en halv time. Samtidig inspiserer jeg etter lekkasje. Ser da at det siver ut olje fra toppen av røret, der en kan suge ut olje ifm oljeskift. På toppen av dette røret sitter det en plugg uten gjenger. Som tetning på denne pluggen sitter det 2 O-ringer. Det er tydelig at disse ikke tetter godt nok? Men er det riktig at det skal være noe trykk har? Antagelig det, ved varm gearolje, og at toppen av sugerøret ligger om trent på eller under oljenivået i gearkassen. Jeg får sjekke dette på nytt med fagfolkene hos Volvo, og kanskje bør jeg skifte O-ringene rundt denne pluggen. Samtidig tar jeg og sjekker motorolje, dynamorein og rensker sjøvannfilteret (kjøling).
Været går etter hver tilbake til «sitt sanne jeg». Det begynner på nytt å småregne og blåse kraftig, utover dagen. Jeg har egentlig tenkt å gå meg en mosjonstur, men detter frister ikke i dette været. I stedet tar jeg en skikkelig innvendig rengjøring av båten. Det blir bare en liten, kjapp tur på butikken, i uværet. Starter deretter å pakke for hjemreisen i kveld. Pakker ned kun det aller nødvendigste – klær til en uke hjemme, og litt skittentøy. Men bagen blir utrulig tung allikevel.
Til lunsj / middag blir det å steke noen middagspølser som ligger i kjøleboksen og et par egg. Resten i boksen er ting som tåler å ligge en uke. Det blir også tid til en dusj. Sverre Sæbø ringer for å høre hvordan seilasen går, og han er på hytta (på Filefjell). Ikke noe spesielt bra vær der heller - det hadde vært regn sist natt sier han. I åttetida bærer det i vei til Jernbanestasjonen, som ligger 2 – 3 km unna. Det blir et slit med den tunge bagen, men en får sette det på mosjons-kontoen. Ved ni-tida er jeg vel plassert på toget og klar for avgang. Blir sittende ved siden av en sveitser med navn Hofmann (han håndhilser når han setter seg i setet ved siden av meg). Han og familien (kone og 2 døtre) har kommet over Vestfjorden fra Lofoten, og skal til Trondheim. Deretter skal de kjøre kysten nedover til Bergen. Kommunikasjonen går på litt haltende engelsk. Hans og mitt ferdighetsnivå er ganske likt, og det ser ut til å bli et hyggelig reisefølge.
Jeg har en liten oljelekkasje på gearkassen på båten, og det blir litt oljesøl, som må tørkes bort i motorrommet. Må etterfylle 1 dl et par ganger. Men har vanskelig for å lokalisere hvor lekkasjen kommer fra. Besøker den lokale Volvo Penta forhandleren (Jakhelln Båt) som ligger like ved havna her i Bodø, og får prate med gutta på verkstedet, som mener dette ikke er et kjent fenomen. Får til tips tørke gullende rent, for deretter å varmkjøre i fortøyningene, med motor i gear. Jeg gjør som jeg har fått tips om, og etter rengjøring, varmkjører jeg ca. en halv time. Samtidig inspiserer jeg etter lekkasje. Ser da at det siver ut olje fra toppen av røret, der en kan suge ut olje ifm oljeskift. På toppen av dette røret sitter det en plugg uten gjenger. Som tetning på denne pluggen sitter det 2 O-ringer. Det er tydelig at disse ikke tetter godt nok? Men er det riktig at det skal være noe trykk har? Antagelig det, ved varm gearolje, og at toppen av sugerøret ligger om trent på eller under oljenivået i gearkassen. Jeg får sjekke dette på nytt med fagfolkene hos Volvo, og kanskje bør jeg skifte O-ringene rundt denne pluggen. Samtidig tar jeg og sjekker motorolje, dynamorein og rensker sjøvannfilteret (kjøling).
Været går etter hver tilbake til «sitt sanne jeg». Det begynner på nytt å småregne og blåse kraftig, utover dagen. Jeg har egentlig tenkt å gå meg en mosjonstur, men detter frister ikke i dette været. I stedet tar jeg en skikkelig innvendig rengjøring av båten. Det blir bare en liten, kjapp tur på butikken, i uværet. Starter deretter å pakke for hjemreisen i kveld. Pakker ned kun det aller nødvendigste – klær til en uke hjemme, og litt skittentøy. Men bagen blir utrulig tung allikevel.
Til lunsj / middag blir det å steke noen middagspølser som ligger i kjøleboksen og et par egg. Resten i boksen er ting som tåler å ligge en uke. Det blir også tid til en dusj. Sverre Sæbø ringer for å høre hvordan seilasen går, og han er på hytta (på Filefjell). Ikke noe spesielt bra vær der heller - det hadde vært regn sist natt sier han. I åttetida bærer det i vei til Jernbanestasjonen, som ligger 2 – 3 km unna. Det blir et slit med den tunge bagen, men en får sette det på mosjons-kontoen. Ved ni-tida er jeg vel plassert på toget og klar for avgang. Blir sittende ved siden av en sveitser med navn Hofmann (han håndhilser når han setter seg i setet ved siden av meg). Han og familien (kone og 2 døtre) har kommet over Vestfjorden fra Lofoten, og skal til Trondheim. Deretter skal de kjøre kysten nedover til Bergen. Kommunikasjonen går på litt haltende engelsk. Hans og mitt ferdighetsnivå er ganske likt, og det ser ut til å bli et hyggelig reisefølge.
Bodø: "Sanseløs" på plass "midt i smørøyet" |