Kysten dag for dag 2013 - en seilas i sanseopplevelser

Til familie, slekt, venner, bekjente og andre som har interesse av den fantastiske kysten vår, båtliv og sjøkultur. Denne B(loggen) en beskrivelse og dokumentasjon på hvilket fantastisk og variert ferie-land vi har, og samtidig gir den et lite innblikk i sommerens maritime opplevelser. Bloggen rettferdiggjør på ingen måte hvilken opplevelser, som ligger i en slik reise, men jeg forsøker her å gi noen inntrykk gjennom ord og foto. Så god lesning...

Oppsummering av sommerens seilas: 
Sommerens store og eventyrlige reise, ble fra mitt ståsted, en svært vellykket og minnerik opplevelse. En reise helt til Nord-Norge på egen kjøl, har vært en drøm som nå har blitt til vilkelighet. Det å kunne foreta en seilas fra innerst i Sognefjorden - nordover kysten av Sogn og Fjordane, Møre og Romdal, Trøndelag og Helgeland til Bodø ,og deretter videre nordover til Lofoten - for deretter å returnere til hjemmehavna i Lærdal og Sognefjorden, har gitt meg opplevelser og minner for livet, som jeg ingen måte ville vært foruten.

Det å kunne se og oppleve gammel kystkulter (som fremdeles ekisterer i rikt monn) - sett fra sjøsiden, besøke kjente og ukjente steder, bli kjent med andre og interessante mennesker, som også har en stor interesse for sjøliv, natur og sanseinntrykk - er noe som anbefales på det varmeste. Dette selv om en tidligere ikke har noen forhold til sjø og sjøliv.

Det at jeg ikke kom helt til Tromsø, i denne omgang, slik planene var, begrenser ikke på noen måte de fine opplevelsene jeg har hatt gjennom sommeren.

Fra avreise i hjemmehavna i Lærdal, mandag 17. juni og til vi klappet til kai samme sted 12. august (8 uker senere), kan følgende fakta oppsummeres:
    • Seilt distanse:               1.393 Nm (tilsvarer 2.580 landeveis-kilometer)
    • Antall seilasdager:        29 dager i sjøen
    • Antall havneanløp:         32 havner
    • Antall timer i sjøen:        220 timer
    • Antall landligge-dager:  18 dager 
    • Hjemme på Fagernes:  10 dager - inkl. 2 reisedager (14. - 23. juli) 

Gjesteseilere:
 På turen har jeg hatt glede av å ha med følgende gjesteseilere:
  • Sigmund Hovrud (Leira i Valdres) - deltok på 2 etapper; fra Lærdal 17. juni til Kristiansund 23. juni (nord-gående seilas), og fra Kristiansund 6. august til Lærdal 12. agust (syd-gående). Sigmund har lang erfaring fra båtliv (ca. 25 år?) og han har vært mentor for meg siden jeg begynte å sysle med tanker om å kjøpe båt; i planlegging av båtkjøp og utstyr. Han har vært særdeles behjelpelig med praktiske ting som, vedlikehold, utstyrsmontering, råd og vink i alt som hører båt og båtliv til. Sigmund har en stor motorbåt som ligger på samme brygge som min båt, i hjemmehavna i Lærdal. Mine mange turer som passasjer på hans båt på Vestlandet (og også noen turer i Oslo-fjorden), har nok vært kilde til min store maritime interesse.
  • Ole Hagaseth (tidligere nabo på Fagernes) - deltok fra Rørvik 3. juli til Ørnes 9. juli. Dessverre kom vi ikke til Bodø til rett tid, som målet var for Ole's del. Dette pga at vi ble liggende værfast i Ørnes, som er nærmeste havn syd for Bodø. Ole's tidligere maritime erfaring er fra å være eier av en daycruiser på Strandefjorden (Fagernes).
  • Jens Ingebrigtsen (Krokkleiva - Ringerike) - mønstrert på i Bodø 24 juli, og mønstret av i Kristiansund 5. august. Våre respektive er søskenbarn, og det er i en slik forbindelse vi ble kjent. Jens som opprinnelig er Nord-Norge, men har bodd sørpå i flere ti-år, har tidligere hatt seilbåt, og har mye erfaring fra seiling, også over åpne havstrekninger. Han var også skipper, når vi i juni / juli 2010 hentet den nye båten min i Limfjorden i Danmark. Han var da til uvurderig hjelp på den 10 dager lange seilasen over Skagerak, nordover kysten av Vestlandet og inn Sognefjorden til Lærdal.
Jeg vil takke disse for mange gode opplevelser og bidrag til å gjøre sommerens seilas så vellykket som den ble!

Om denne bloggen:

Bloggen er bygget opp kronologisk - dvs. at den første dagen er nederst og den siste øverst. Det kan forekomme faktafeil, men håper at det vises forståelse for at hukommelsen til en "gammel / fersk sjø-ulk" kan være noe varierende! Innholden har grunnlag i hyppig fotografering og daglige notater / dagbok / logg.

Etter hvert vil jeg legge ut en foto-serie, som komplettere de bildene som allerede ligger ute på dags-bloggen.

Dersom du har kommentarer eller annet du ønsker å formidle, så skriv gjerne detter i "Kommentarfeltet" i bloggen. Du kan gjerne dele denne bloggen med dine kjente, dersom du tror de har interesse av å lese denne. Så videresend gjerne nett-adressen til bloggen hvis du ønsker det.

 

Neste sommer . . . .

"Når den engang kommer - neste sommer ..." - som det lyder i sangen til Delillos. Min neste sommer planlegger jeg en seilas tur / retur Danmark. Antagelig med avgang fra Lærdal i slutten av mai / begynnelsen av juni, ned kysten av Vestlandet, over Skagerak til Thyborøn ved det vestre innløpet til Limfjorden. Derfra blir vil seilasen gå videre gjennom Limfjorden, ut ved Hals (østre innløpet av Limfjorden), derfra rundt Djurland og syd til Århus. I Århus vil det bli rikelig med tid til å besøke barn og barnebarn, samtidig som Århus vil bli base for seilas i hav-området øst for Syd-Jylland. Hjemturen til Sognefjorden forventes å starte i begynnelsen av august.

Dersom du har anledning og lyst til å være med noen dager på turen sommeren 2014, så meld din interesse. Tidligere maritim erfaring har ingen ting å si, det er kun interesse for det en slik reise innebærer, som er viktig. Meld din interesse til meg, så vil jeg fortløpende sende deg info, når planleggingen starter - utpå nyåret.

Fagernes 13. september 2013
Med maritime hilsner fra
Per Bondli



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar