Ørnes (Meløy) - Bodø (Nordland)

Seilas – dag 14 – onsdag 10. juli
  
Oppe grytidlig for å sjekke værmeldinga på Yr. Betydelig mindre vind på på Ørnes, her jeg ligger, ved Støtt og rundt Kunna. Eneste usikre er Saltfjorden og Bodø. Jeg begynner å bli lei av å ligge i Ørnes (4 netter), og vurderer nå været til å være brukbart nok, for sikker seilas. 

Det er skyet og 13 grader fra morgenen, men det ser ut som om det kan komme noen solglimt. Jeg gjør meg klar, og allerede i halv ni-tida kaster jeg fortøyningene. Setter deretter kursen NV-over og får Støtt om babord etter noe tid. Det er lite vind og ganske trivelig. Runder Kunna (SB) og dreier deretter NNØ-over, og der kommer vinden inn fra VSV. Dønningene og vinden kommer inn fra havet i fullt monn. Det blir en urolig seilas, der vi (båten og jeg) får husket oss skikkelig. Det blir ikke noe bedre over Saltfjorden (ca. 1,5 time), og dette forsetter helt til jeg er inne bak moloen i Bodø, i halv tre-tida. Her venter nok en utfordring! Jeg går helt inn i havnebassenget i gjestehavna foran strandpromenaden, og oppdager at bryggene der er smekk fulle av båter. Og jeg som trodde at det var mange som hadde gått ut i dag – at det går an å ta slik feil! Jeg må ta til takke med en lang flytebrygge som ligger til SB ved innseilinga til havna, og det er kun plasser på le-siden av brygga. Det å fortøye til en brygge der det blåser ca. 10 m/s fra brygga, er sannelig et C-moment.

Jeg kjører først en runde i havnebassenget, henger ut fendring og gjør klar fortøyning, på BB side. Forsøker først en gang, men så snart jeg er nær nok brygga tar vinden tak i baugen, og jeg driver av. Neste forsøk ikke noe bedre. Jeg gjør en ny runde og ser plutselig et par som går på brygga. Vinker til disse, som umiddelbart ser behovet mitt, for å få noen til å ta imot tampene på land. Med bistand fra disse, greier vi å «tjore» båten til brygga. Det blåser så friskt, at selv om vi er tre personer, så har vi vår fulle hyre med å holde båten til brygga. Jeg legger noen ekstra fortøyninger, noe som jeg ser som absolutt nødvendig i den kraftige vinden. I tillegg ligger brygga utsatt til i forholdt til både ferjetrafikken og lystbåttrafikken. Det skaker og slår kraftig i fortøyningene. Vinden ser ikke til å avta. 

Like etter at båten er forsvarlig sikret til brygga, så ringer Ørjan. Han og Line, har akkurat landet med fly i Bodø, på vei til Reine i Lofoten, der de har leiet en rorbu. Jeg inviterer på en matbit, men pga. kort tid til ferjen fra Bodø til Reine går, blir det til at jeg møter dem på ferjeterminalen for litt fastfood. Når ferjen til Reine går ut fra Bodø, er jeg tilbake i båten, og vinker til  til Ørjan og Line på ferjen, som går rett forbi. 

Ellers går kvelden uten de store aktivitetene, går meg en liten tur rundt i byen og handler litt på Rema1000. 

Dagens seilas: 38 Nm - 6 timer

Bodø: Gjestehavna i sentrum av byen - "Sanseløs" skimtes bak "Prinsessen"
Bodø - "By night"

Ørnes (Meløy / Nordland)

Landligge - søndag 7. juli / mandag 8. juli / tirsdag 9. juli

Søndag 7. juli:
Jeg våkner plutselig, i 3-tida på natten av at været er rimelig ugreit. Det regner stritt, blåser sterkt og det dunker av at sjøen slår inn gjennom moloåpningen og rett i hekken på båten. Først tror jeg det er støy fra nabobåten (på den andre siden av betongbryggen), jeg hører. Men nei, etter noen kraftige dunk, kjener jeg at dette er i skroget på båten min. Etter å ha gruet meg noen minutter, tar jeg sats og får på meg klærne, som består av flytedress (vanntett) og sko. Ut og sjekker fortøyningen og ser med selvsyn av dunkingen som føles betydelig inne i båten, ikke på noen måte er dramatisk – det er bare det at skroghekken på båten er krummet oppover, og bølgende slår opp under disse og lager ubehagelige lyder. 

Rusler deretter en stund på brygga og opplever været. Det er helt lyst og ca. 15 varmegrader. Etter en god halv time går jeg inn igjen, med en flytedress det drypper av og våte sko. Etter å ha lukket ventilene i taket (ut til cockpit) på lugaren til Ole (som sover som en hest – uten å ha merket noe særlig til at sjøen har banket på skroget rett under køya hans), kryper jeg til køys igjen og sovner godt. Dette i den forvissning om at «alt er på stell» og det ikke er noe å engste seg for. 

Våkner i 9-tida av at Ole pusler med frokosten. Vi har en solid frokost og rusler med litt av hvert. Etter hvert stikker solen fram, og ting ser lysere ut – men det er fremdeles sterk vind og bølger som slår inn gjennom moloåpningen. 

Vi tar en tur ut på brygga og kommer etter hvert i snakk med Hartstad-paret i nabo-Bavaria'n. Vi ønsker å snu båten ved brygga slik at vi får baugen mot bølgene, og båt-naboene er villing til å bistå. Vinden har nå løyet litt, og snuingen går fint. Nå skal vi slippe å ha denne forferdige dunkingen i skroget i akterstavnen til natten. «Vil dokker ha kaffe» sier «nabo-kona» og vi lar oss villig invitert inn i cockpit'en deres. Det blir både kaffe og etterhvert også ankerdram. Dette kan forsvares med at vi nå har lagt til med andre siden av båten (BB side). Harstad-paret, som er hjelpsomheten selv, er selskapsyke og vi blir trakter med kaffe, ankerdram og annet. De har samme morgen sent sine besøkene barnebarn med Hurtigrute til Bodø, for videre flyreise til sin hjemsted i Grimstad. Vi får også se salongen og det øvrige interiøret på deres særdeles strøkne Bavaria 42 – her er alt til de grader, på stell. 

Været holder bra opp, og tross av til tider sterk vind, tar vi en mosjonstur til fots i Ørnes' omegn. Etterpå blir det litt kontroll / velikehold i motorrom, og det blir god tid til en dusj i servicebygget i gjestehavna. Jeg står for ettermiddagens varme måltid, som blir Taco. Snakker også med Randi i telefonen, som forteller at det har vært et nydelig vær på Fagernes, de siste par dagene.
 

Mandag 8. juli: 
Det har blåst friskt i natt, og båten har slått i fortøyningen – særlig i baugen, der jeg har lugar. Jeg har imidlertid sovet godt, og våkner av at Ole rusler framme. Klokka er rundt kl. 8. Vi spiser en solid frokost med egg og bacon. Det høljeregner i perioder, og det det er bare 10 grader, og derved ganske ufyselig. Værmeldinga blir sjekket og denne er svært dårlig for den strekningen som vi gjerne skulle seilt - til Bodø. Kuling og mye nedbør. Både på Støtt / Kunna og i Bodø. Det blåser vestlig, noe som gjør det til en utfordring å gå i havn i Bodø. Vi blir derfor liggende i Ørnes. Utover ettermiddagen minsker vinden betraktelig, men det regner forrtsatt sterkt i perioder. Det blir en tur på butikken, for handel. Middagen består av fiskekaker, revet gulrot, rødbeter og poteter. Værmeldingen for morgendagen viser ingen bedring i været, men på onsdag skal det bli betydelig bedre. Ole vurderer å ta buss i morgen kveld til Bodø, da han har fly hjem allerede kl. 10.55 på onsdagene.


Tirsdag 9. juli:

En forholdsvis stille natt – våkner vi av sydgående hurtigrute, som er innom Ørnes ved 7-tida om morgenen. Det er forholdsvis stille, når det gjelder vind, men det sipper og regner. Det er nå meldt 30 – 50 mm nedbør det kommende døgnet i Salten-distriktet. Litt kjølig ca. 10 grader. Det kjøres dieselvarmer i båten, og kalesjen ble satt på i går. I cockpit'n er det nå oppunder 20 grader. Det blir nok en tur på butikken for å handle litt småtteri. Ole har bestemt seg for å reise med buss til Bodø i ettermiddag, da han har flyreise sydover igjen på onsdag morgen. Han får dermed en natt på hotell i Bodø. Det blir derfor tidlig middag i dag. I 15-tiden setter vi oss til middagen, som består av svin ytrefilet, med blomkål, poteter og rødvin til - all ære til kokken Ole. Et nydelig måltid. 

Etter at Ole har reist blir det stille i skuta, og jeg tar en innvendig rengjøring – støvsuger, vasker gulv, rengjør bad etc. Holder på til Extra-trekningen tar til – ingen gevinst i dag heller. Ringer til Randi, som samtidig som vi snakker i telefonen, får besøk at sin søster Wenche. Går deretter opp på servicebygget for en rask dusj. Sjekker værmeldingen for onsdag på Yr. Ser lovende ut, både her, ved Støtt (utsatt havstrekning) og bruktbart i Bodø (men litt for mye vind der utover dagen - ser det ut til). Utover kvelden i dag, kommer det noen svært kraftig vindkast fra NV men det roer seg noe mot midnatt.

Ørnes: Sentrum
Ørnes: Fottur i vakker og vill natur
Ørnes: Frodig natur

Nesna - Ørnes (Meløy / Nordland)

Seilas – dag 13 – lørdag 6. juli

I halv elleve tiden setter vi kursen ut fra havna i Nesna. Det er litt grått, 5 m/s fra S, og 15 grader. N-over Stigfjorden, og Lurøy bli passert om BB. På samme side passeres øya Hestmona med fjelltoppen Hestmannen (568 moh). Monumentet som markerer Polarsirkelen (66/33) er plassert på en liten holme som heter Vikingen, rett N om Gjersvik. Ellers ser vi Rødøya med Rødøyløva (443 moh), og vi tar videre NNØ og Ø-over Meløyfjorden. 

Det blåser nå ganske kraftig med 10 – 12 m/s fra SV og opp til 15 m/s i kastene. Ved innløpet til Glomsfjorden dreies vi NNØ-over og inn til Ørnes. Det blåser også ganske godt her; 6 – 7 m/s og det finnes kun en gjesteplass - rett inn for moloen. Det blåser kraftig fra brygga og like ved er det fortøyd en hurtigbåt. Det blir fendret og lagt fortøyninger ferdig, og kursen settes rett mot brygga i ganske god fart. Samtidig ser jeg eieren av en 42 fot Bavaria, som ligger fortøyd på andre siden av betongflyteren, og vinker til han. Dette da avdriften er betydelig. Men jeg treffer brygga greit, og det hadde heller ikke vært noe problem med å få hektet seg til brygga uten hans hjelp.

Bavaria-eieren og kona hans, på brygga, er hjelpsomme. Disse viser seg å være fra Harstad, og har feriert på Helgelandskysten. Etter at fortøyningene er lagt og strømmen er tilkoblet, drar vi på dagligvareinnkjøp på den lokale Rema1000-butikken. Det er relativ langt å gå fra brygga til butikken. Etter handleturen blir det en enkel middagsrett på den lokale: «Pub og Spiseri». 

Værmeldingene for morgendagen er dårlig, med vind opp til 20 m/s, slik at sannsynligheten for at det blir seilas til Bodø i morgen, er liten. Men vi får ta det som det kommer. Det greier seg at vi kommer til Bodø senest på tirsdag – i verste fall – da Ole skal ha fly hjem påfølgende onsdag.

Hører i radioen at det sist natt, har vært et drap på en kvinne i en campingvogn i Nesna. Dette er like ved båthavna i der. Dette er kun få hundre meter fra der vi lå fortøyd sist natt.Litt guffent!

Dagens seilas: 51 Nm - 7,5 time
 
Fjelltoppen Hestmannen på øya Hestmona markerer polarsirkelen
Monumentet for Polarsirkelen passeres på vestsiden
Polarsirkel-monumentet: Foto tatt vestover
Ørnes: ligger i Meløy kommune og har deler av Svartisen innen kommunegrensen



Brønnøysund (Brønnøy) - Nesna (Meløy / Nordland)

Seilas – dag 12 – fredag 5. juli
Utpå natten begynner det å regne ganske kraftig. Jeg våkner av at Ole barderer ute i salongen. Han basker med å få lagt våte klær til tørk. Det som har skjedd er at lugarvinduet hans mot dekket har stått opent, når vi la oss til å sove. Dette med det resultat at regnet har tatt veien fra taket på overbygget / kalesjen, og ned i køya hans. Madrass, toalettsaker, klær og andre effekter har blitt gjennomvått. Etter at han har plassert det som har blitt mest vått til tørk, går vi til ro igjen.

Kort tid etter går røykvarsler alarmen igjen, også uten grunn, og en av disse (3 totalt) blir da tatt ned. Nok en gang tørner vi inn i køya, og bråvåkner når klokka er nesten 9. Og vi som har en lang seilas foran oss i dag – 48 nm. Vi tar oss imidlerid tid til en ordentlig frokost, før vi kl 11:40 starter dagens seilas mot Nesna.  

Det blåser ganske kraftig fra SSV og vinden presser båten mot Bavaria'n til Ragnar, som vi har fortøyd utenpå. Ragnar og Ole skyver oss ut i den relativt kraftige vinden, og jeg må forta en hurtig havnemanøver for å unngå å blåse inn i andre fortøyte båter, og for å få skuta ut fra havnet og på rett kjøl N-over.

Vinden øker på og i løpet av dagen ligger den stort sett mellom 9 og 12 m/s – fra sydlig retning. Vi motorseiler store deler av dagen, og holder en bra fart på jevnlig 7 – 8 knop, mens motoren jobber på behagelige 1.600 o/m – mot normalt ca. 2.500 o/m. 

På veien nordover passerer vi Tjøtta, Alstadhaug og Sandnessjøen. De "Syv Sørstre", ser vi lite til pga. dårlig vær med lavt skydekke. Etter ca. 7,5 time (i 19-tida) seiler vi inn i havna i Nesna. Det blåser fortsatt ganske sterkt, men vi finner en bryggeplass langsetter utsiden av en pir, og lar oss blåse mot brygga. 

Varmeapparatet har gått for fullt, det meste av dagen, og madrassen og mye av sakene til Ole har nå tørket opp. Ole tar en lit tur på butikken, for å handle det aller nødvendigste. Etter litt ordnings i båten blir det Trøndersodd, kaffe og ankerdram, før vi tar en liten fottur for å få litt frisk luft og strekke litt på lemmene. 

Dagens seilas: 48 Nm - 7,5 time 

På vei mot Nesa: Vi kler oss godt for en forholdsvis kald og vindfull dag
Nesna: Natt-foto fra gjestehavna
Nesna: Oversiktskart

Rørvik (Vika / Nord-Trøndelag) - Torghatten - Brønnøysund (Brønnøy / Nordland)

Seilas – dag 11 – torsdag 4. juli

Etter å ha blitt vekket av røykvarslerne i 4- tiden om morgenen (falsk alarm), er vi på beina i 7-tiden – frokost – for deretter å kaste tampene, ca. kl 9. Vi seiler ut fra havna i 17 grader, noe sol og noe skyer. Etter hvert klarner det helt opp og det er tilnærmet vindstille. I det vi går for motor NØ-over Lekafjorden kommer godværet for fullt. Temperaturen øker raskt til over 20 varme, og flatt hav.

Nordøst av Leka og vest av Otervik passerer vi fylkesgrensa mellom Nord-Trøndelag og Nordland. Vi er nå i Nord-Norge og Helgelandskysten ligger foran oss. 

Etter hvert seiler vi inn i Torgfjorden, etter å hatt Torghatten i sikte i flere timer. Ca. 6,5 times seilas etter vi starten fra Rørvik, fortøyer vi i den lille Møyhavna på NØ-siden av øya, som Torghatten ligger på. En times fottur etter er vi i hullet i Torghatten. Vi går videre gjennom dette og ut til V-siden av hullet. Utsikten er slående, og men vi står der - sammen med bl.a. en svært hyggelig og snakkesalig, utflyttet Telemarking, som har drevet virksomhet både i Spydeberg og Ål, kommer Hurtigruta til syne i sjøen på sydsiden. Den gjør en 360 grader manøver, for at de skal vise alle sine passasjerer Torghatten med det karakteristiske hullet. 

Etter nok en time er vi tilbake i båten, og tar en rask matbit før vi skal legge ut på dagens siste etappe til Brønnøysund. På havna ved Torghatten kommer vi i prat med et hyggelig par med en Beneteau. Skipperen er fra Oslo, og kona opprinnelig fra Hallingdal. Han er en erfaren turseiler, og gir oss noen gode tips, når det gjelder brukt av spri-bom for forseilet, og havnemanøver. 

Etter nok en times seilas ( ca. kl 21) er vi i Brønnøysund. Her er alle plassene opptatt, men vi finner raskt Bavaria'n til Ragnar fra Molde, og fortøyer på utsiden av denne. Etter en liten stund dukker han og kona opp. De hadde også vært på Torghatten, med drosje en vei og fottur tilbake til Brønnøysund.

Brønnøysund er kanskje mest kjent for Brønnøysund-registerene, men byen ligger også, etter sigende, midt i Norge. Det er herfra like langt til Norkapp som det er til Lindesnes!

Ved midnatt kommer nord-gående hurtigrute "Midnattsol", dreier 180 grader og legger til kai, rett ved småbåt-havna. En times tid senere, gjør den nok en "piruett" og drar nord-over.

Dagens seilas: 49 Nm - 7,5 time
 
Vi forlater Rørvik: Kursen settes nord-over Helgelandskysten
Torghatten: I flere timer ser vi dette seilings-merket
Møyhavna på Torghatten: Ole er klar for en fottur til "hullet i hatten"
Torghatten: Sett nordfra på landsida
Vakker Helgelandsnatur - østover fra Torghatten
Fra torghatten: Hurtigruten kommer nordfra. Brønnøysund i venstre billedkant
Ved hullet i Torghatten: Her var kong Oscar i 1873
Brønnøysund: Natt-foto - Hurtigruten Midnattsol ankommer

Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag)

Landligge – mandag 1., tirsdag 2., og onsdag 3. juli
  
Mandag 1. juli: Ligger og drar meg til i 9-tida og står opp til et nydelig vær med ca. 15 grader. Like etter dukker seiler-vennen Ragnar fra Molde opp, med en tom propanflaske i hånden. Han har, dagen i forvegen, oppdaget at det er en LPG stasjon her i Rørvik, fyller gassflasker. De små gassflaskene fra Statoil (som både han og jeg har i båtene våre), har vist seg å være litt ukurante å få byttet, og i og med at også jeg har en tom reserveflaske, slår jeg følge. Vi får en god fottur, og får fylt flaskene våre. Ragnar har fortøyd båten sin ved betongflytereren i Fiskebåt-havna, der det også er drivstoffylling. Jeg trenger, før videre seilas, å fylle drivstoff (siste fylling var i Måløy – før Stad'en). Jeg tar derfor båten ut til denne brygga, der jeg får en plass rett ved drivstoffpumpa. Dagen går deretter med til å fylle drivstoff og vann, og deretter gjøre båten klar til videre seilas. Ellers er det behov for å vaske klær, etter 2 ukers seilas. I servicebygget i havna er det både vaskemaskiner og tørketrommel. I og med at jeg aldri før har operert en vaskemaskin, blir dette en ny erfaring. Randi har før jeg dro på tur, laget en beskrivelse hvordan jeg sorterer klærne før de skal vaskes, og hvilken grader og sentrifugeringshastighet som skal brukes. Det blir også tid til en liten fottur i det nydelige være – godt over 20 grader i skyggen. Utpå kvelden kommer det en heftig og kort regnskur.

Tirsdag 2. juli: Opp i halv åtte tida og spiser frokort. Litt grått og 14 grader. I 9-tida ringer Ole (Hagaset), og forteller at han kommer til å bli en dag forsinket. Han kommer derfor ikke før i morgen (onsdag). Det er da mye sannsynlig at vi ikke setter kursen nordover før på torsdag. Etter frokost blir det, en omfattende indretjeneste. Alle puter og sengetøy blir tatt ut på dekket og banket / ristet. Sofaer ble støvsuget og gulvene ble vasket. I tillegg ble det en totalrengjøring av toalettrommet. Det ble nok en fottur i det litt gråe været. Tar en tur bort til Hurtigrute-kaia og litt handel på stedets Rema1000 blir det også. Både nord-gående og syd-gående Hurtigrute møtes i Rørvik hver kveld. 

Onsdag 3. juli: Oppe i 8-tida, og lager meg en god frokost. Ole ringer og er undervegs. Vi avtaler at jeg møter han på bussenholdeplassen ved havna, når han kommer i 14-tiden. Han har tatt nattoget til Grong, og buss derfra til Rørvik. Etter at han har installert seg i båten, og tatt en dusj, tar vi en tur i byen, og foretar også innkjøp på den lokale Coop-butikk, slik at vi har matvarer for de første par dagene. Det blir ingen seilas i dag, i og med at det er langt på ettermiddagen, når de nødvendige tingene er ordnet. 

Rørvik ligger ytterst i Namdalen og er et trafikknutepunkt for skipstrafikken, både nordgående og sydgående. Regnes også å være porten til Nord-Norge og til Helgelandskysten..
Rørvik: Drivstoffbrygga i fiskeri-havna, med noen ekstra gjesteplasser

 

Sætervika (Osen / Sør-Trøndelag) - Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag)

Seilas – dag 10 – søndag 30. juni

Er opp i 7-tida, for sjekke dagens værmelding. Denne viser at det er meldt godt vær og lite (kanskje litt for lite) vind. Meldingene viser også at det skal bli noe sol. Det er litt grått fra morgenen, men innen jeg kaster loss i 9-tida, så har det klarnet opp. Seilasen starter med en nydelig blå himmel og15 grader. 

Kort tid etter avgang passerer jeg Buholmråsa fyr (om SB), som har  en lang historie fra det ble satt i drift i 1917. Fyret ble automatisert og avfolket i 1994. Under siste verdenskrig ble fyret utsatt for alliert flyangrep og fikk store skader, men ble bygget opp igjen etter krigen. I sommerhalvåret kan en leie seg inn i fyrmesterboligen, som har 10 sengeplasser. Kort tid etter passeres grensen til Nord-Trøndelag.

Etter hvert som jeg seiler NØ-over Foldafjorden, gråner det litt til, men ikke mer enn at solen stikker igjennom nå og da. Værmeldinga viser rett; det er kun 1 – 3 m/s vind og nesten flatt havn. Men det er en god del dønninger som kommer inn fra Norskehavet, og det blir en «gyngeseilas» for motor.

Når jeg nærmer med Nærøysundet som Rørvik ligger på V-siden av, øker skipstrafikken betydelig, så her er det bare å panorere 360 grader. Aktenfra får jeg et stort tysk cruiseskip, som også skal inn i samme sundet, og det dukker opp flere seilbater, fiskebåter og lasteskip, som alle skal inn, eller har vært gjennom Nærøysundet. 

Noe før kl. 15 seiler jeg inn i gjestehavna. Oj, her var det fullt opp av båten, selv så tidlig på dagen. Tydelig at Rørvik er et populært sted, og alle, både sydgående og nordgående båter, ønsker å ta en stans her. Etter å ha seilt en runde i havna, finner jeg en noe trang plass på enden av en flytebrygge. Her ligger også 4 andre seilere, som alle også lå i Sætervika – et tysk ektepar med en Sweden Yacht 42,  ekteparet fra Molde med sin 37 Bavaria, pensjonistene fra Sandnessjøen med sin nye Bavaria 45 og en Benteau med fransk besetning. Ruslet litt rundt i byen og på bryggene for å gjøre meg noe kjent. I morgen blir det en rolig, landliggedag, da Ole (Hagaseth) skal komme oppover med fly, på tirsdag, for å være gjesteseiler fram til Bodø.

Dagens seilas: 38 Nm - 5,5 time

Buholmråsa fyr: Kjent sjømerke og historisk sted
Nærøysundet / Rørvik - økt skipstrafikk - her et tysk cruise-skip
Rørvik: Gammel, flott bygning med mye aktivitet
Rørvik: Gjestehavna er trang og har få plasser

Sætervika (Osen / Sør-Trøndelag)

Landligge - lørdag 29. juni

I dag har jeg ment å seile til Rørvik, men utsetter dette.  Jeg har planlagt å går direkte over Foldafjorden (4 av timer i åpent hav – av ca. 6 timer totalt). Det blåser ganske kraftig og med meldt rufsete sjø, venter jeg med å krysse Folda til i morgen. Værmeldingene er betydelig bedre da. 

Det er imidlertid en god del sol idag, og god tempratur på formiddagen. Jeg tar derfor sekken på ryggen, og går østover landevegen en 5 – 6 kilometer. Ganske fint terreng, med lite vegetasjon og mye fjellknauser. I liene lang vegen med utsikt over Svesfjorden ligger det mange hytter. I og med at det er sommer, helg og kanskje ferietid for mange, så er det god aktivitet på hyttene. 

Når jeg kommer tilbake til Sætervika, går jeg innom den lokale butikken «Matkroken», som forøvrig drives av lokalbefolkningen. Det begynner å minke i kjøleboksen, og det er også kjekt å få en avis. Bavaria-eiere Ragnar og kone fra Molde (som jeg traff i forrige havn – Kuringvågen / Stokksundet) – kommer også seilende, og legger til på andre siden av brygga. De skal også nordover – kanskje for å se Svartisen, før de setter kursen syd-over igjen.

Sætervika: Bavaria-eiere fra Molde fortøyer på andre siden av brygga.
Sætervika: Gårdeier som smykker uthuset med gamle redskaper
Sætervika: Svane-mor med tre unger - liker tydeligvis båtturister!

Stokksundet (Åfjord) – Sætervika (Osen / Sør-Trøndelag)

Seilas – dag 9 – fredag 28. juni

Opp grytidlig og kastet loss i 8-tida. Dette da det er meldt økende vind og byger med betydelig nedbør utpå ettermiddagen. Det duskregner (14 grader) når jeg tar ivei, men dette gir seg i løpet av en halv time. Ut fra den hyggelige gjestehavna i Stokksundet, NV-over Stokksundet og ut i Flesafjorden. 

Kursen sette da NØ-over i Asenleia. Det er fin seilvind – 4 - 5 m/s fra S og jeg seiler 1 times tid på slør. Det flytter seg mellom 4 – 5,5 knop, været har lettet noe, og livet er herlig. Etter hvert øker vinden på og den kommer rett i hekken på båten. Varierer hele tiden fra litt BB til litt SB, slik at det blir vanskelig å sette seilene riktig. Vinden ligger nå i området 8 – 12 m/s og bølgene øker ditto. Det blir en urolig tur, etter at Børøya og Bessakersundet er passer. Videre NØ-over Osenfjorden, og går deretter inn i den trange leia Ø om Ramsøya. Videre over Svesfjorden. 

Setter deretter kursen rett mot åpningen på moloen inn til Sætervika. Jeg nærmer meg moloåpningen fra vest. Vinden og bølgene sterke - rett på SB side, og moloåpningen virker trang. Men med god styrings-fart, for å minimere avdriften, går det greit. Legger til på S-siden av gjestebryggen, da vinden er behjelpelig med å gå til brygga. Pga moloene er det stille sjø inne i havna, men vinden tar fortsatt godt i masta og skroget. 

Etter at båten er godt fortøyd, smaker det med en matbit – det blir kokt egg og sursild. En tur på nær-butikken blir det også tid til, og jammen har de glutenfritt brød – kjekk ekspeditrise er det også. 

På hele dagens seilas har jeg kun sett en fritidsbåt, og det en tysk Najad seiler, på sørgående. Etter en stund i havn dukker plutselig Ragnar og kona hans, fra Molde opp. Disse var også "naboer" i gjestehavna i Stokksundet. De fortøyer på andre siden av brygga. Disse er et ektepar tidlig i 60-årene. De har forholdsvis nylig kjøpt en Bavaria 37 Cruiser, og har omtrent like mye erfarne med seilbåt, som meg. Hyggelige båtfolk og jeg inviterer selvfølgelig på ankerdram. Jeg har lett for å glemme denne gode skikken, når jeg seiler alene. 

På tidlig kveld dukker det også en flunkene ny Bavaria 45 Crusier opp. Denne har eierne hente hos LP-Yacht i Danmark (der jeg hentet båten min sommeren 2010). De er på vei til hjemstedet i Sandnessjøen. Ellers ligger det en Sweden Yachts 42 seiler, med et eldre tysk ekstepar ved gjestebrygga. Utpå kvelden ankommer det også en Beneteau, men fransksmenn og -kvinner ombord.

En blir trøtt av sjølivet, og det blir tidlig kveld. Jeg tar en tur opp på den lokale - "Brøgga Kro" - på bygga, for å få meg noe å spise - det blir kokt laks og agurksalat - smaker godt! 

Ellers er det en stor næring også i Setervika, med utleie av rorbuer, småbåter og fiskeutstyr. Turistene er stort sett fra Tyskeland og Russland. Det står en 3 – 4 nye, store russiske Toyota Landcruisere V8 på brygga, og sannelig er det både tysk og russisk flagg heist i havna. Disse turistene fisker uansett vær, vind og bølger, og det er et under at dette går bra. De ligger ofte å skvulper midt i skipsleia, og er i alltid like lett å se.

Dagens seilas: 26 Nm - 4,5 time


Asen-leia: Fin seilas på romt slør
Sætervika / Osen: Vakker og værhardt

Stokksundet (Åfjord / Sør-Trøndelag)

Landligge - torsdag 27. juni

Oppe i 7-tida og tar en dusj i servicebygget til Kuringen Marina. Går deretter igang med å planlegge dagens seilas. Sjekker værmeldingene og rute. Det er meldt mye av det samme været som var i går - forholdsvis mye vind og derved bølger, rett i mot – ikke mye å stå etter. Jeg velger derfor å ligge i ro og slappe av i den fine havneanlegget i Stokksundet. 

Det blir derfor en lang og god frokost, og deretter litt indre-tjeneste i båten. Været som har vært litt overskyet fra morgenen, bedrer seg etter hvert. Utpå dagen tar jeg derfor sekken på ryggen og går landevegen, over den 525 meter lange og 30 meter høye brua over Stokksundet. Her går Hurtigrutene under (de høyeste av Hurtigrutene er ca. 28 meter). Videre vegen mot den lille begyggelsen i Harsvik – en distanse på nærmere 5 km – hver vei. Stedet har en lokal Coop butikk, med en kro i underetasjen (på bryggenivå) som kalles «Sydvesten». Jeg leser på menylista ved inngangsdøren, og bestemmer meg for en løvstek. Det skal smake med litt fast food. Denne gleden blir snart drept, da jeg tar i døra og oppdager at den er låst. Det viser seg at establissementet kun er åpent på kveldene onsdag, fredag og lørdag – og det er selvfølgelig torsdag i dag. Slukøret går jeg inn i Coop-en og handler det aller nødvendigste - pakker i sekken og rusler de 5 km tilbakle til havna. 

Underveis passerer jeg Kirkholmen Industriområde, der Fosen Gjenvinning driver skipsopphugging. Disse er antagelig det eneste av sitt slag i Norge, og et av de få godkjente skipsopphuggerne i Europa.

Ragnar fra Molde blir et nytt bekjennskap i det han og kona fortøyer sin Bavaria 37 Cruiser, rett bak meg på brygga. Han har kjøpt båten i fjor, og ikke hatt seilbåt før – bra det også er andre «ferskinger» med seilbåt, (men han har hatt en mindre motorbåt i flere år). Det blir grillpølser og potetmos til en sen middag i dag.


Stokksund: Børøysund Marina - vakker og lun beliggenhet
Stokksund: Mot Kirkholmen, Stokkøya og Harsvik
Stokksund / Åfjord: Den tradisjonsrike Åfjord-båten har sine "aner" her.


Børøysund (Hitra / Hestvika) – Stokksund (Åfjord / Sør-Trøndelag)

Seilas – dag 8 – onsdag 26. juni

Ut fra Hestvika i 9-tida, etter en rolig natt – vakker solnedgang i går kveld kr. 22:30 da solen gikk ned i havet. 

Nå er det også flott vær (men noen skyer N i horisonten), og flatt hav. NØ-over Kråkvågsfjorden – vind 1-2 m/s fra nord. Men det varer ikke lenge. NØ-over Tarvafjorden øker vinden snart til 5 og senere til 8 – 9 m/s midt imot, noe som ikke egner seg til å sette seil i. Bølger 1,5 – 2 m rett imot, noe som gjør at det blir mye stamping og sjøsprøyt. 

Etter hvert dukker en vindmøllepark på SB side. Samtidig kommer det meldinger i VHF-ens kanal 16 (Maritim nødradio). Jeg blir vitne til kommunikasjonen mellom Florø radio, Redningskøyta og Hovedredningssentralen / redningshelikopter, ifm nødmeldingen om en fiskeskøyte som har gått på et skjær i Tarva-fjorden. Dette er i samme området som jeg er i, men kan ikke se noen slik aktivitet. Fint å erfare i virkelighet, hvordan nød-etatene samarbeider i praksis. 

Jeg fortsetter NØ-over og det er ingen bedring i vind og bølger. Etter ca. 6,5 t går jeg inn i Stokksundet og finner passasjen inn til Kuringsvågen. Dette er en svært lun havn, og vinden og sjø avtar pga av naturens utforming. Fortøyer og går i gang med å vaske båten, som er oversprøytet med saltvann. Etter en tur på den lokale Jokerbutikken, er det til for en matbit – eggeomlett, og Viking-lotto blir kveldens høydepunkt.

Dagens seilas: 42 Nm -  6,5 time.

Stokksund: Vel fortøyd ved gjestebrygga i Kuringvågen
Den lokale "Joker'n" i Stokksund - blir besøkt for proviantering




Kristiansund (Møre og Romsdal) – Børøysund (Hestvika / Hitra / Sør-Trøndelag)

Seilas – dag 7 – tirsdag 25. juni
  
Natten til i dag har det regnet mye, men gudskjelov holder det opp når jeg står opp i 7-tida. En drøy time senere er jeg klar for avreise, båten er sjekket og jeg har kledd meg godt, da det ikke er mer enn 11 grader, grått og nesten vindstille. 

Det bærer NØ-over Dalasundet, over Årsundfjordet, og inn i Årsundsleia. Denne leia er svært godt merket og lett å gå. Etter ca.1,5 time passerer jeg Ringholmen Sjøhus, Hammarsund Fyr og deretter ut i Edøyfjorden og «Trondheimsleia». Her er kursen NØ-over i flere timer. 

I 12-tida blir jeg passert av et stort skip fra Fred. Olsen Cruise Lines, som også er på tur N-over Trondheimsleia. Jeg får Edøy og Smøla på BB side, og ser vindmølleparken vest på øya. Deretter kommer Hitra (BB). 

I halvto-tida ser jeg om SB, Tjeldberodden. Der ligger det store produsjonanlegget til Statoil. På dette anlegget kommer rørledningen med gass i land fra Heidrun-feltet. Like etter Tjeldbergodden passeres fylkesgrensa inn i Sør-Trøndelag. En snau halvtime deretter, møter jeg Hurtigruteskipet Nordlys, som er på sydgående rute om BB. Ellers er det ikke mye trafikk av fritidsbåter – kun noen få seilere på nordgående og noen motoråter på sydgåend. Men noe yrkestrafikk. 

Vinden er på 4 – 5 m/s og stabilt fra SV, noe som medfører at jeg hadde den rett akter. Seiler en god halvtime og motorseiler deretter en del med storseilet oppe, da hastigheten med kun seil, faller til under 4 knop. 

Litt etter kl. 16 seiler jeg inn i Børøysundet, som ligger i Hestvika NØ på Hitra – nydelig sted. Havna er ny-renovert med fine brygger, med strøm og vann, og et relativt ny restaurant. Været er noe sol, nye skyer (16 grader) og 4 m/s vind fra NV. 

Dagens etappe har jeg seilt alene, da det ikke lykte å få nye gjesteseilere, før jeg er i Rørvik. Ole (Hagaseth) ringte i dag og vi avtalte at han skal mønstre på i Rørvik, tirsdag om en uke. Han skal være med Helgelandskysten og fram til Bodø. Jens (Ingebrigtsen) har også ringt i dag og han ønsker å være med nordover fra Bodø (ca. mandag 15. juli, da har han kommer hjem fra Tysklands-tur med madammen. Det er meldt godt vær i morgen, men kun 10 grader fra morgenen, og litt for lite vind. Ferden skal da går over Tarva-fjorden til Stokksundet.

Dagens seilas: 49 Nm - 7,5 time

Ringholmen sjøhus - nord i "Årsund-leia"
"Trondheims-leia": Cruisebåt fra Frod. Olsen
Tjeldbergodden - Statoils produsjonsanlegg - mottak, foredling og rør-transport avgass og metanol
"Trondheimsleia" - jeg vinker og Hurtigruta blåser i tåkeluren
Hestvika på Hitra: I Børøysund er det bygd en fin marina
Brøysund marina med flott restaurant
Brørøysund: Stemningsbilde - sen kveld

Kristiansund (Møre og Romsdal)

Landligge - søndag 23. og mandag 24. juni

Været er så som så – noe regn og noen solglimt - særlig på søndag, da vi har en fin fottur til Varden, som er byen utsiktpunkt. 

Mandag tar vi en tur på byen, for div. småinnkjøp til båtlivet, men det er ikke mye å få kjøpt, av det som kresne båt-Valdris'er skal ha. Det er ingen som har en litt stor kulefender (eller "blåsa" som er det lokale navnet), i hvit farge. Kun noen gilde røde til fiskeflåten.

Søndag kveld blir det en bedre fiskemiddag på restauranten «Smia» i Kristiansund. Mandag reiser Sigmun hjem med fly til Gardermoen og videre derfra med fly til Fagernes Lufthavn Leirin.

Kristiansund: "Varden" - et flott tårn med utsikt over byen og omlandet
Kristiansund: Litt historikk om "Varden"
Kristiansund: Fra "Varden" er det utsikt helt til øygruppen Grip, langt ut i havet
Kristiansund: Flott park
Kristiansund: Strandpromenaden på "Kirkelandet"
Kristiansund: Vel fortøyd i gjestehavna på "Kirkelandet"
Kristiansund: "Smia" fiskerestaurant - en bedre middag søndag kveld