Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag)

Landligge – mandag 1., tirsdag 2., og onsdag 3. juli
  
Mandag 1. juli: Ligger og drar meg til i 9-tida og står opp til et nydelig vær med ca. 15 grader. Like etter dukker seiler-vennen Ragnar fra Molde opp, med en tom propanflaske i hånden. Han har, dagen i forvegen, oppdaget at det er en LPG stasjon her i Rørvik, fyller gassflasker. De små gassflaskene fra Statoil (som både han og jeg har i båtene våre), har vist seg å være litt ukurante å få byttet, og i og med at også jeg har en tom reserveflaske, slår jeg følge. Vi får en god fottur, og får fylt flaskene våre. Ragnar har fortøyd båten sin ved betongflytereren i Fiskebåt-havna, der det også er drivstoffylling. Jeg trenger, før videre seilas, å fylle drivstoff (siste fylling var i Måløy – før Stad'en). Jeg tar derfor båten ut til denne brygga, der jeg får en plass rett ved drivstoffpumpa. Dagen går deretter med til å fylle drivstoff og vann, og deretter gjøre båten klar til videre seilas. Ellers er det behov for å vaske klær, etter 2 ukers seilas. I servicebygget i havna er det både vaskemaskiner og tørketrommel. I og med at jeg aldri før har operert en vaskemaskin, blir dette en ny erfaring. Randi har før jeg dro på tur, laget en beskrivelse hvordan jeg sorterer klærne før de skal vaskes, og hvilken grader og sentrifugeringshastighet som skal brukes. Det blir også tid til en liten fottur i det nydelige være – godt over 20 grader i skyggen. Utpå kvelden kommer det en heftig og kort regnskur.

Tirsdag 2. juli: Opp i halv åtte tida og spiser frokort. Litt grått og 14 grader. I 9-tida ringer Ole (Hagaset), og forteller at han kommer til å bli en dag forsinket. Han kommer derfor ikke før i morgen (onsdag). Det er da mye sannsynlig at vi ikke setter kursen nordover før på torsdag. Etter frokost blir det, en omfattende indretjeneste. Alle puter og sengetøy blir tatt ut på dekket og banket / ristet. Sofaer ble støvsuget og gulvene ble vasket. I tillegg ble det en totalrengjøring av toalettrommet. Det ble nok en fottur i det litt gråe været. Tar en tur bort til Hurtigrute-kaia og litt handel på stedets Rema1000 blir det også. Både nord-gående og syd-gående Hurtigrute møtes i Rørvik hver kveld. 

Onsdag 3. juli: Oppe i 8-tida, og lager meg en god frokost. Ole ringer og er undervegs. Vi avtaler at jeg møter han på bussenholdeplassen ved havna, når han kommer i 14-tiden. Han har tatt nattoget til Grong, og buss derfra til Rørvik. Etter at han har installert seg i båten, og tatt en dusj, tar vi en tur i byen, og foretar også innkjøp på den lokale Coop-butikk, slik at vi har matvarer for de første par dagene. Det blir ingen seilas i dag, i og med at det er langt på ettermiddagen, når de nødvendige tingene er ordnet. 

Rørvik ligger ytterst i Namdalen og er et trafikknutepunkt for skipstrafikken, både nordgående og sydgående. Regnes også å være porten til Nord-Norge og til Helgelandskysten..
Rørvik: Drivstoffbrygga i fiskeri-havna, med noen ekstra gjesteplasser

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar