Stokksundet (Åfjord) – Sætervika (Osen / Sør-Trøndelag)

Seilas – dag 9 – fredag 28. juni

Opp grytidlig og kastet loss i 8-tida. Dette da det er meldt økende vind og byger med betydelig nedbør utpå ettermiddagen. Det duskregner (14 grader) når jeg tar ivei, men dette gir seg i løpet av en halv time. Ut fra den hyggelige gjestehavna i Stokksundet, NV-over Stokksundet og ut i Flesafjorden. 

Kursen sette da NØ-over i Asenleia. Det er fin seilvind – 4 - 5 m/s fra S og jeg seiler 1 times tid på slør. Det flytter seg mellom 4 – 5,5 knop, været har lettet noe, og livet er herlig. Etter hvert øker vinden på og den kommer rett i hekken på båten. Varierer hele tiden fra litt BB til litt SB, slik at det blir vanskelig å sette seilene riktig. Vinden ligger nå i området 8 – 12 m/s og bølgene øker ditto. Det blir en urolig tur, etter at Børøya og Bessakersundet er passer. Videre NØ-over Osenfjorden, og går deretter inn i den trange leia Ø om Ramsøya. Videre over Svesfjorden. 

Setter deretter kursen rett mot åpningen på moloen inn til Sætervika. Jeg nærmer meg moloåpningen fra vest. Vinden og bølgene sterke - rett på SB side, og moloåpningen virker trang. Men med god styrings-fart, for å minimere avdriften, går det greit. Legger til på S-siden av gjestebryggen, da vinden er behjelpelig med å gå til brygga. Pga moloene er det stille sjø inne i havna, men vinden tar fortsatt godt i masta og skroget. 

Etter at båten er godt fortøyd, smaker det med en matbit – det blir kokt egg og sursild. En tur på nær-butikken blir det også tid til, og jammen har de glutenfritt brød – kjekk ekspeditrise er det også. 

På hele dagens seilas har jeg kun sett en fritidsbåt, og det en tysk Najad seiler, på sørgående. Etter en stund i havn dukker plutselig Ragnar og kona hans, fra Molde opp. Disse var også "naboer" i gjestehavna i Stokksundet. De fortøyer på andre siden av brygga. Disse er et ektepar tidlig i 60-årene. De har forholdsvis nylig kjøpt en Bavaria 37 Cruiser, og har omtrent like mye erfarne med seilbåt, som meg. Hyggelige båtfolk og jeg inviterer selvfølgelig på ankerdram. Jeg har lett for å glemme denne gode skikken, når jeg seiler alene. 

På tidlig kveld dukker det også en flunkene ny Bavaria 45 Crusier opp. Denne har eierne hente hos LP-Yacht i Danmark (der jeg hentet båten min sommeren 2010). De er på vei til hjemstedet i Sandnessjøen. Ellers ligger det en Sweden Yachts 42 seiler, med et eldre tysk ekstepar ved gjestebrygga. Utpå kvelden ankommer det også en Beneteau, men fransksmenn og -kvinner ombord.

En blir trøtt av sjølivet, og det blir tidlig kveld. Jeg tar en tur opp på den lokale - "Brøgga Kro" - på bygga, for å få meg noe å spise - det blir kokt laks og agurksalat - smaker godt! 

Ellers er det en stor næring også i Setervika, med utleie av rorbuer, småbåter og fiskeutstyr. Turistene er stort sett fra Tyskeland og Russland. Det står en 3 – 4 nye, store russiske Toyota Landcruisere V8 på brygga, og sannelig er det både tysk og russisk flagg heist i havna. Disse turistene fisker uansett vær, vind og bølger, og det er et under at dette går bra. De ligger ofte å skvulper midt i skipsleia, og er i alltid like lett å se.

Dagens seilas: 26 Nm - 4,5 time


Asen-leia: Fin seilas på romt slør
Sætervika / Osen: Vakker og værhardt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar