Kristiansund (Møre og Romsdal)


Landligge – mandag 5. august
 
Vi er på beina i åtte-tida, og har en solid frokost, på dekk. Jens skal reise hjem i dag, og bestiller drosje, som skal bringe han til flyplassen, Kvernberget. Drosjen kommer kl. 11.30 og jeg tar farvel med Jens, som har vært med i hele 12 dager. 

Dagen går med til teknisk ettersyn av motor / drivverk, for å gjøre båten klar til neste seilas. Ellers blir det sortert skittentøy for klesvask. Når jeg sjekker serviceanlegg i havna, viser det seg at det er en feil med polett-automaten for vaskemaskinene, slik at disse ikke kan brukes. Ellers blir det støvsuging og vaska av lugarer, salong og bad. Skifter på gjestesenga, gjør klar for Sigmund, som kommer på tirdag ettermiddag. Går og rangler meg en tur inne i sentrum. Sjekker rutetabellen for flybussen som Sigmund kommer med. 

Kvelden går med til å titte litt på TV. Utpå kvelden hører jeg en damestemme på brygga, som prater på en karakteristisk og kjent måte. Når jeg titter opp og ut, ser jeg at det er den tidligere skistjernen Berit Aunli, som sammen med mannen Ove har ankommet med en liten daycruiser. De er tydelig på besøk hos kjente i en av nabobåten. I mørkningen ser jeg at de kaster loss, og drar ut vågen. Ringer Sigmund for å høre om når han kommer i morgen. 

Kristiansund: Jeanneau'en til Anna Marit og Erik fra Drøbak
Kristiansund: Gjestehavna og sanitæranlegget
Kristiansund: Båtprosjekt

Hestvika (Hitra / Sør-Trøndelag) - Kristiansund (Møre og Romsdal)

Seilas – dag 23 – søndag 4. august
  
Det har vært en særdeles stille natt (regnet litt etter vi kommer oss i seng i går), sett i forhold til gjendende værmelding. Oppe i 8-tida, og det er en strålende søndag morgen, med tilnærmet vindstille og pluss 20 grader. Det blir en lang og god forkost i cockpit. 

Vi kaster fortøyning i halv ellevetida, og setter kursen SV-over - ut i Trondheimslieia i et nyderlig landskap og i et strålende vær. Jeg tar en god blund på fordekket liggende på gummibåten. Jens tar en økt senere på samme sted og i samme positur. 
  
Stort sett hele tiden i Trondheimsleden ser vi en spesial-båt, med et merkelig utstyr – store tårn forut og akter – må være et spesialskip for Oljesektoren? Vi passerer Tjelbergodden der Statoil har et anlegg for ilandføring av gass for Heidurnfeltet. Dette like etter at vfi har åpassert grensen mellom Sør-trøndelag og Møre og Romsdal.

Etter ca. 7 timer seiler vi inn ved Hammarsund fyr og går i en trang og hyggelig led. I halvsju tiden fortøyer vi i den fine gjesthavna i Kristiansund. Været har vært særdeles bra i dag, stort sett 22 grader og sol – nå er temperaturen falt til ca. 20 grader og det er tendens til regn. Vi monterer kalesjen på siden mot været. 

Snart dukker Anna Marit og Erik fra Drøbak opp til fots – de har fortøyd båten sin i havna her og skal reise hjem en tur i morgen. Det blir et par ankerdrammer og hyggelig prat, samtidig som vi får tilgang til bloggen deres på nettet. Vi får også en hyggelig og munter passiar med havnevakten, som er en særdeles ordkvikk pensjonist.

Plutselig er kl. over åtte på kvelden, og Jens og jeg går på byen for å få et avskjedsmåltid, før Jens skal reise hjem i morgen. Fiske-restauranten »Smia» blir valg, da denne er annerkjent og i tillegg ligger rett ved båfhavnba. Vi velger hval-biff som smaker svært bra, sammen med dertil hørende drikke. . Etter restaurantbesøket blir det en sen dessert med karamellpudding, kaffe og cognac.

Dagens seilas: 52 Nm - 8 timer

Børøysund / Hestvika / Hitra: Vi tar farvel i et fantastisk vær
Nord-øst kysten av Hitra: Utrolig vakkert på en slik dag
Hitra: En av mange flott fyr
"Trondhjems-leia": Jens tar en "strekk" på fordekket
Kristiansund: Gjestehavna på Kirkelandet

Stokksundet (Åfjord) - Hestvika (Hitra / Sør-Trøndelag)

Seilas – dag 22 – lørdag 3. august

Vi er ute av køya i 7-tida, litt tunge i hue etter mye hvitvin i går kveld. Det er et flott vær, lettskyet og med hele 20 grader allerede tidlig på morgenen. Etter en enkel frokost, med brødskiver i cockpit, blir det en tur opp i klubbhuset til Kuringvågen Marina for en dusj. Det mangler noen dagligvarer, og vi tar benene fatt til stedets Joker-butikk – ca 1 km unna. 

Når vi forlater brygga er klokka blitt drøyt 10, og setter kursen sydover Linefjorden. Det blåser opp ganske friskt, etter hvert får vi vind fra SØ, varienernde fra 10 – 16 m/s, og vi motor-seiler friskt med forseilet – skarpt slør og kryss. Vi gjør god fart og etter hvert forsetter vi sydover Tarva-fjorden. Deretter videre VSV-over mot innseilingen i nord, til Børøysundet, som ligger NØ på Hitra. 

Vinden er svært sterk fra S-øst, og går i samme retning som Børøysundet. Det blir et utfordering å fortøye i den sterke vinden, da den eneste brukbare plassen på gjestebrygga, krever at vi bakker inn langsetter en flytebrygge og rett med den sterke vinden. Med god bistand fra folk på brygga, går det relativt greit. 

Det er godt og varmt - 23 grader, men like etter at vi har fortøyd, kommer regnet som er varselet, så det blir relativt ufyselig. Vi setter på kalesjen, da det regner og blåser inn i cockpit. Men mirakelenes tid er ennå ikke forbi. Iløpet at relativt kort tid, stillner vinden, regnet slutter og hele havna blir som en andedam, med flat sjø og blikkstille. 

Det blir gourmetmiddag, med wienerpølser, potetmos og varmede pølsebrød. Måltidet blir avsluttet med bringebær med vaniljesaus, kaffe og cognac i cocpit. Nærmere halv elleve går en sensommergul sol ned over moloen i havnen. Et fantastisk maleri!

Dagens seilas: 42 Nm - 6,5 time

Et gammelt handelssted i Stokksundet
Børøysundet / Hitra: Vel fortøyd får vi besøk ...
Børøysundet / Hitra: Jens betrakter kvelds-himmelen
Børøysundet / Hitra: Kvedsstemning nordover sundet

Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag) - Stokksundet (Åfjord / Sør-Trøndelag)

Seilas – dag 21 – fredag 2. august

Står opp i halv åttetida, og vi gnir oss i øynene når vi ser ut og oppdager at det er 20 grader ute og knall vær. Det blir en lang og god frokost på dekk, med egg og sild, og mye annet tilbehør. 

Kl. 9 seiler vi ut gjennom moloen i Rørvik og setter kursen sydover. Etter å ha lagt Nærøysundet bak oss, seiler vi ut på Foldafjorden – vi motorseiler i et nydelig vær – 25 Nm / ca.- 4 timers seilas over Folda. Vinden (på skrå akter), og vi bruker forseilet. Vi prøver oss også litt med spribommen uten at dette økte farten noe særlig. 

Like før vi svinger inn i Stokksundet møter vi hurtigruteskipet «Finnmarken» som er på nordgående rute. Vi ankommer gjestehavna i sekstida og kjører en tur rundt i havna i Kuringvågen. Ser at det er fullt ved alle flytebryggene.Vi legger oss derfor utenpå en annen seilbåt og med hekken helt inn til bryggen, ved en tverrgående brygge. Dette er en god løsning, da vi da kan legge ut badeplattformen og dermed gå rett ut på brygga. 

Det har vært en del sjøsprøyt over båten i dag, og blir det blir vask av skrog og dekk for å få skyllet av alt saltet. Noe senere på kvelden seiler en flott Jenneau SO, på hele 49 fot og med mørk blått skrog - inn i havna. Denne legger seg inntil oss og fortøyer. Det viser seg etter hvert at Erik og Anna Marit (som er eiere av den flotte båten), er fra Drøbak og er på sydgående etter en lang seilas helt til Lyngen, nord for Tromsø. Hyggelige folk som vi snakker lett med. 

Jens serverer oss rekesmørbrød og hvitvin til kveldsmat, og vi spiser uhemmet. Utpå kvelden blir vi invitert inn i cocpit'en til paret fra Drøbak, for hyggelig prat. Det viser seg at de tidligere hadde hytte på Beitostølen, men nå er det båt som gjelder. Vi blir sittende og prate til langt over midnatt og er ikke i seng før ved ett-tida.

 Dagens seilas: 65 Nm - 9,5 time

Rørvik: Sydover Nærøysundet
Foldafjorden: Et vær-utsatt havstrekk viser seg fra sin beste side
Kuringvågen / Stokksundet: Vel fortøyd
Kuringvågen: Hyggelig havneprat med båt-naboer: Erik og Anna Marit fra Drøbak

Sandnessjøen (Alstadhaug / Nordland) - Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag)

Seilas – dag 20 – torsdag 1. august

Vi er tidlig opp – i halv seks tiden – i dag har vi en lang seilas foran oss – min 12 timer. 

Allerede kl. 7 kaster vi tampene etter å ha smurt nistepakker for 2 måltider. I tillegg har vi fylt drivstoff – jeg snubler i et tau på drivstoffbrygga og skrubber meg mye på håndflaterne og det venstre kneet får hard medfart. Men pytt - noen ting må en tåle - som sjømann! Jens plaster meg og "ulykken" forårsaker ikke den helt store forsinkelsen.

Bare 13 varmegrader fra mogenen og litt duskregn. Noe tåke og derved begrenset sikt. Vi slår derfor på lanterner og setter i gang radaren. Det blåser 6 – 8 m/s og sjøen kommer inn fra SSV. Det blir en lang dag med mye sjø imot, som slår i skroget. 

Etter mange timer kommer vi inn S og Ø for øya Dolma, og går gjennom Dolma-sundet - rett N for Rørvik. Været letter også litt og solen titter fram. Sjøen legger seg og vinden avtar. Kl. 20:30 – etter 13,5 t seilas fortøyer vi ved drivstoffbrygga i Rørvik. 

Det blir en liten fottur, litt dagligvarehandel og vi har nyyyydelige wienerpølser til sen middag. Dessert blir jordbær og vaniljesaus. 

Dagerns seilas: 90 Nm - 13,5 time 


Sandnessjøen: Vi tar farvel som setter kursen sydover
Et par timer syd for Sandnessjøen: En enslig seiler
Rørvik: "Sanseløs" fortøyd ved drivstoffkaia i fiskerihavn.

Sandnessjøen (Alstadhaug / Nordland)

Landligge – tirsdag 31. juli 
 
Det er meldt grisevær med mye regn og blåst idag - og det slår til. Vi bestemmer oss for å ligge her og heller ta en lang seilas-dag i morgen – til Rørvik over 80 Nm (min 12 timer). 

Jens har en del kontorarbeid ifm. jobben, og jeg tar meg en god fottur – først til Båthavna til den lokale båtforeningen. Denne havna ligger litt SØ for gjestehavna. Deretter ble litt vandring i sentrum, og videre til den lokale Rema100 butikken. Det manglet endel dagligvarer. Til middag blir det Pizza og salat - smaker bra!

Litt brygge-prat med et vel voksent par fra Moss i en liten, eldre seilbåt. Sprekt gjort å seile så langt med den båten! Eller dukker det også opp på brygga, 3 velvoksne karer som er mannskap på en slepebåt, og ligger i havn for å vente på neste oppdrag. Disse synes navnet på båten vår er bra, og at det er en seilbåt fra Valdres, i Brønnøysund - det synes også karene er moro.

Vi forbereder oss på en lang seilas i morgen og tørner inn i køya i halv tolvtiden. 

Sandnessjøen: Pizza-aften i "Sanseløs"

Rødøya (Klokkergården) - Sandnessjøen (Alstadhaug / Nordland)

Seilas – dag 19 – tirsdag 30. juli 

De er en strålende morgen - knall blå himmel og 20 grader! Brødet til Jens - som ble bestilt i går kveld,  ankommer som avtalt kl.8. Snakk om bra service her!

Dagens seilas starter litt over halv-ti. Vi går ut fra Rødøy og følger leia til Hurtigruta sydover. Med god vind fra øst og nord-øst motorseiler vi lange strekk, men vinden kommer og går. Alt i alt en strålende dag. 

I det vi skal seile inn bak moloen i Sandnessjøen får vi en skikkelig regnskur. Vi blir litt våte, men kommer inn til et flott bryggenalegg midt i sentrum. Men som mangler et servicebygg i nærheten.

Jens lager Finn-biff, som viser seg å være en gryte med brunet reinsdyrkjøtt, løk, fløtesaus, og med ris, salat og rødvin til. Nydelig mat. Etter oppvasken, blir det en liten spasertur ut på moloen, på motsatt side av havna, for å sjekke om det er drivstofffylling, noe som viser seg å stemme – det ligger en ferdig fedret flytebrygge som har drifstoffpumpe med kortautomat.

Dagens seilas: 44 Nm - 7 timer

Polarsirkel-monumentet: Passeres på syd-gående
Sandnessjøen: Petter Dass sitt rike
Sandnessjøen: Karivika gjestehavn - god plass helt ytterst

Bodø - Rødøya (Klokkergården / Nordland)

Seilas – dag 18 – mandag 29. juli

Vi starter dagens seilas i halv elleve tiden. Det duskregner litt, men er varmt – 21 grader. Ferden går sydover over Saltfjorden, med vinden fra NØ, og passerer forbi Kunna og Støtt. 

Vi går videre en led som i stor grad går utenskjers mellom holmer og skjær, men vi har lagt en rute på sjøkartet, og følger denne slavisk. Da vi går mellom to små holmer nord for Rødøya, får Jens (som nå er rormann), nærmest angst, når dybdemåleren viser ned mot 0,5 m! Og det på flo sjø. Det har også vist seg tidligere, at dybdemåleren «jukser». Men vi stoler imidlerid blindt på sjøkartet, og det viser seg å være riktig. 

Etter ca. 8 timer starter vi innseilingen til Klokkergården på Rødøy. Vi ser også fjellet: Rødøy-løva (443 moh) og det er en særdeles vakker innseiling. Rødøy ligger rett nord for Polarsirkelen. Gjestehavna ved "Klokkergården" har fått utmerkelsen "Året beste gjesthavn" to år - senest i 2012. Fra å være et falleferdig sauefjøs har familien Arntsen bygget opp gården til å bli et sted "alle" sjøfarende fritidsbåter, må besøke. Ellers er det svært mange fine fasiliteter i havna, for både gammel og ung.

Det er selvfølgelig fullt med båter i gjestehavna, da vi ankommer i 19-tiden, i delvis sol og 17 grader. Men vi fortøyer utenpå en Beneteau seilbåt, som ligger ytterst på flytebrygga. 

Etter en matbit tar vi turen opp til gården, som inneholder en gourmet-restaurant og et anneks med motell, og servicebygg for båtturistene. I og med at vi allerede har spist, blir det kun dessert i restauranten. Og hvilken nydelig dessert og til en dertil høvelig pris! Sjefen for herligheten er en ung, særdeles service-minded kar, som opprinnelig er fra Ås syd for Oslo.
Når vi forlater lokalene, så bestiller Jens ferskt brød til forkost i morgen - levert på brygga. På hans spørsmål om når han kan forvente seg å få brødet levert - blir svaret: "Når ønsker du det levert?"

Utover kvelden klarner det helt opp - og vi får et flott solnedgang!

Dagens seilas: 57 Nm - 7,5 time


Klokkergården på Rødøy - kåret til Norges beste gjestehavn to ganger!
Servicebygget på Klokkergården: staselig Austin fra 1936
Klokkergården: Ikke noe å si på utsikten!
Klokkergården: Gjestehavna - "Sanseløs ligger ytterst"
Havfruen på Klokkergården: Jens greier ikke "å dy seg"

Henningsvær (Vågan) - Bodø

Seilas – dag 17 – søndag 28. juli

Oppe kl. 06.30 i et nydelig vær med ca. 12 grader og tilnærmet vindstille. Stille i havna og pollen i Henningsvær. Vi lager oss hver vår tallerken med brødskiver og koker kaffevann, som vi skal fortære når vi har kaset loss. Vi gjør båten klar til seilas, og kaster tampene presis kl. 07:30. 

Det er et eventyrlig stemning i vågen i Henningsvær. Noen morgenfugler sitter i sola og nyter kaffekoppen og stillheten, den flotte morgenstemningen, og ikke minst en knallblå himmel. Vi setter kursen rett sydover mot Bodø. 

Det er tilnærmet havblikk, da vi en halv time senere spiser frokost i cockpit, og dette gir oss en flott opplevelse. Turen går uten noen problemer, men det er sikkert ikke ofte at været ute i den åpne Vestfjorden, viser seg fra en slik fantastisk side. 

Etter nøyaktig 8 timer / 55 nm, og i 22 grader og strålende solskinn, seiler vi inn i havna i Bodø. Til vår store glede ser vi at det er flere gode plasser på gjestebryggene. Vi bakker inn ved den lengste flytebrygga, rett ved strandpromenaden og fortøyer. Det blir akevitt til ankerdram, og en liten spasertur for å riste på lemmene. 

Ytterst ute på den lange flytebryggen ved innseilingen til gjestehavna i Bodø, treffer vi på to unge gutter, som skal padle hele kysten av Norge. De startet ved riksgrensen syd for Halden og skal avslutte ved riksgrensen mot Russland i nord – noen skikkelige tøffinger. Det viser se at gutta går på høyskolen i Sogndal. Kanoene deres heter Knoll og Tott, og når de når målet sitt ved riksgrensen til Russland, har de tilbakelagt hele ca. 3250km!

Tilbake i båten blir det varmet opp en boks med erter, kjøtt og flest, som sammen med brødskiver og rødvin, blir dagens middag. Det blir nok en spasertur – denne gangen langs bryggene, en hyggelig samtale med fartøysjefen på Redningskøyta, og litt småprat med andre båtturister på brygga, før vi trekker oss tilbake til båten. Det er meldt mye nedbør i perioder i morgen, og vi vil da vurdere om vi skal seile til Klokkergården på Rødøy, eller ligge over en natt til i Bodø. Vi vurderer også å seile videre fra Rødøy, og ut til øygruppen Træna – det er været som vil avgjøre dette. 

Dagens seilas: 55 Nm - 8 timer 

Henningsvær: Tåka ligger inn på land i det vi legger ut i Vestfjorden kl. 07:30

Svolvær (Vågan) - Henningsvær (Lofoten / Nordland)

Seilas – dag 16 – lørdag 27. juli
 
Oppe i 9-tida. Jens går på byen for å handle litt til frokost, mens jeg steller i stand på bordet i cockpit. Vi snakker litt med Greta Jakobsen, som bor i leilighet på bryggekanten. Hun har tatt noen foto i går, da dykkere fra Redningsskøyta dykket under båten, for å se etter at skroget eller drev / ror ikke hadde tatt skade etter gårdagens uhell i Vestfjorden. Hun hadde lagt noen foto av denne seansen på Facebook. Greta som viser seg være forfatter, gir oss en diktsamling hun har skrevet, med signatur og hilsen inne på omslagssiden.

Etter frokost dukker Marthe og Gunnar opp på brygga for å ta en prat, før vi reiser. I halv tolv tida kaster vi tampene og er i gang med dagens seilas i et nydelig vær, nesten vindstille og ca. 20 varmegrader. Vi kruser sakte ut fra havna Svolvær. I det jeg øker turtallet på motorern får vi vi vibrasjonslyd i båten, når turtallet på motoren går over 2000 o/minutt. Merkelig – jeg sømfarer båten – motorrom, rom med bla. a. eksospotte og varmtvannsbereder, rom i akterskipet med div. installasjoner blir kontrollert, men vi kan ikke finne noen feil. Vi går for sakte maskin forbi Kabelvåg, og forsøker å øke hastrigheten igjen, men den samme vibrasjonen oppstår, når turtallet på motoren øker. Det hører ut som om det kommer fra derev eller propell. Når jeg frikobler drevet og øker samtidig turtallet til 2.500 o/m – høres motorlåten normal ut. Dette vurderer vi som at det er noe ubalanse i drev eller propell. Vi depper litt, og ser for oss at båten må heises på land i Henningsvær eller at vi må returnere til Svolvær, noe som kan resultere i at vi får et opphold i Henningsvær eller Svolvær for reparasjon. Her kan dagene gå fort og vi kommer på etterskudd i seilasen. Etter at vi har kastet litt tanker, forslår Jens at jeg skal frikoble drevet, og deretter slå motoren i revers i fullt gasspådrag i noen sekunder. Som sagt, så gjort. Jeg reverserer kraftig et par ganger, og etter noen sekunders frikobling, kjøres motor forover med normalt turtall (2.500 o/min.). Til vår store lettelse er vibrasjonene borte, og alt virker som normalt. Vi konkluderer med at det har vært ett eller annet i propellen, som har laget ubalanse. 

I halv to tiden ankommer vi Henningsvær og går inn nordfra i innseilingen til havna. Innerst ved moloen er det en forholdsvis kort flytebrygge som er gjestehavn. Vi skuer etter ledig plass, men ser at alle er opptatt. Plutselig ser vi en kar med en eldre motorbåt som vinker på oss. Han inviterer oss til å fortøye utenpå hans båt. Kona dukker også opp og etter fortøyning inviterer vi disse på ankerdram. Kjempehyggelige folk fra Tromsø. 

Jeg ringer Ivar Eltun (fra Vang i Valdres) som kommer over Vestfjorden fra Bodø i dag, for å reise videre gjennom Lofoten til Harstad, sammen med kona. Han vil oppnatte i Henningsvær og blir invitert på kaffe. 

Senere blir det en liten spasertur på bryggene og vi kommer i prat med et par fra Harstad, som har en Bavaria 42, som står på land for stoffing og montering av hekktruster. Begge to jobbet på Hurtigrute-båter, og er lidenskapelig båtfolk. Etter en hyggelig samtale, går vi på "Fiskekrogen" og spiser en nydelig fiskesuppe. 

Etterpå når vi er tilbake i båten, kommer Ivar Eltun på kaffebesøk. Senere når vi skal en liten tur på land blir vi invitert inn på nabobåten, på «Grey Groose», som er et fransk Vodka – drikkes ublandet. Det blir til at vi går inn i sentrum for litt underholdning og mat – Bacalao blir det, og det smaker god (første gang jeg spiser dette). Vi er tilbake i halv tolvtiden, og det blir litt planlegging av seilas for morgendagen, før vi kryper til køys, ca. halv to på natta.

Dagerns seilas: 11 Nm - 2 timer

Svolvær: I nydelige formiddagssol vinker vi farvel for denne gang
Svolvær:"Fiskerkona" vinker oss vel avgårde
Henningsvær i sikte: En fornøyd Jens etter at vi har "reparert" vibrasjon i båten
Henningsvær: Hyggelige og ord-kjappe båt-naboer - fra Tromsø - deltar under ankerdram-seremonien
Henningsvær: Ivar Eltun fra Øye i Valdres - på hyggelig kaffe-besøk

Svolvær (Vågan / Lofoten / Nordland)

Landligge – fredag 26. juli

I 9-tida i dag ringer Marthe og snart er hun og Gunnar på vei ned til havna. Jens og jeg er nylig stått opp og det blir ikke tid til frokost før Marthe står på brygga. Vi går på et hyggelig konditori og det blir kaffe og kaker. Etter en hyggelig prat, blir vi invitert til jordbær hjemme hos Gunnar, utpå dagen. 

Vi går tilbake i båten, og skaffer oss en «premium-plass" på en flyter tilhørende Anker Brygge, helt inne ved stranpromendan. Deretter blir det en lang og god frokost i cockpit. Været er helt nydelig vær – 22 grader. 

Vi spaserer en tur bort til Redningskøyta - «Stormbull» - som er stasjonert i havna. Kanksje disse har dykker, som kan inspiserere båten under, etter gårdfagrens opplevelser uten i Vestfjorden? Men det er ingen i båten. Prøver å ringe Skøyta's telefonnummer, og etter hvert kommer jeg i kontakt. Forteller mannskapet om uhellet, og våre antagelser om at vi har kjørt på et dyr i havet. Mannskapet bekrefter at de har sett hval i Vestforden i går. De har dykker og vi avtaler at de skal komme og dykke i 15-tida. 

Vi har en 2 – 3 timer til rådighet før de kommer, og vi tar i mellomtiden en fottur opp til Gunnar og Marthe, der vi blir servert jordbær og drikke. Vi avtaler at de skal komme på kaffe i båten i 17-tida. 

Like etter at vi er tilbake i båten, ankommer Redningsskøyta, og fortøyer via a vis båten min. Dette vekker oppsikt og samlet en god del nysgjerrrige turister og fastboende. Kort tid etter er dykker i vannet, og etter en nøye inspektsjon, med bl. a. fotografering, blir vi invitert inn i Skøyta der vi bliri vist bildene fra skroget under. Det eneste som kan sees under båten, er en «gummileppe, rundt drevhuset som ser ut til å ha forskøvet seg noe. Samtidig kan det ser ut som om anoden på drevet kan ha forskjøvet seg marginalt. Dykkeren har ikke funnet feil på propellen og mener den dreier lett rundt. Vi har jo også gått for motor ca. 3 timer etter uhellet. Det er ingen skader å se på skroget. Redningsskøyte-personalet mener det ikke var noen fare å gå videre med båten, og at eventuelle nøvendige reparasjoner kunne tas neste landligge. De hyggelige folkene på skøyta, fyller ut nødvendige skjema og forteller at det hele ville bli dekket av medlemskapet mitt i Redningsselskapet. Fantastisk service – disse folka har en viktig og stor samfunnsmessig betydning. 

Klokka 17 presis ankommer Marthe og Gunnar, og med den fine bryggeplassen vi nå har, blir det en enkel entre for disse inn i båten. Vi drikker kaffe og har det hyggelig et par timer før de går hjem. 

Svolvær: Beste kaiplass går til oss
Svolvær: Redningsskøyta "Stormbull" ankommer for sjekk av undervann-skroget
Svolvær: Dykkeren fra Redningsskøyta går i vannet
Svolvær: Her inspiseres båten under av dykker
Svolvær: Hyggelig kaffe-besøk av Marthe og Gunnar
Svolvær: Vakker og hektisk

Bodø - Kjerringøy (Bodø) - Hellnessund (Steigen) - Svolvær (Vågan / Lofoten / Nordland)

Seilas – dag 15 – torsdag 25. juli

Vi er oppe i halv åtte tida, og etter en god frokost og fylling av drivstoff, er vi i gang med dagens seilas, slik i 10-tida. 

Det er et nydelig vær, 20 grader, og vi setter kursen nordover til Kjerringøy, der vi ankommer etter 3 timer (18 nm). Kjerringøy er et flott restaurert handelssted, der de fleste bygningene stammer fra 1800 tallet, og stedet har også flere flotte sandstrender. Vi fortøyer utenpå en Bavaria 40, med et hyggelig par fra Harstad. 

Etter å ha sett oss rundt halvannen time, setter vi kursen videre mot Hellnessund, som viser seg å være en flott passasje, der vi foretar en gjennomseiling uten å gå til land. Vi går videre NV-over før vi setter kursen rett N-over mot Svolvær – over Vestfjorden. 

Etter å ha kommet vel ut i Vestfjorden, oppserverer vi en stor sildestim, og litt senere nok en. Kort tid etter dette opplever vi plutselig, og uten forvarsel at båten støter på noe, om trent som om vi skulle gå på et skjær, men ikke noe særlig hardt. Det oppleves mer som en fartshump på landeveien. Båten hever seg noe, for deretter å krenge svakt, og i løpet av noen sekunder er det hele over. Jens og jeg ser forskrekket på hverandre – hva i helvete skjer? – det er jo 250 meter dypt her – vi må ha truffet et dyr – sannsynligvis en hval eller en spekkhogger. Jens slår av motoren og jeg rutsjer ned i båten for å sjekke innfestingene på kjølen, og kontrollere skroget for lekkasjer i kjølsvinet. Men alt er i orden, og vi forsetter deretter ferden mot Svolvær. 

Litt før klokka 10 på kvelden ankommer vi og det er «stinn brakke» i havna. Vi legger oss derfor utenpå båten til en hyggelig Møring, som har en stor Jeanneult seiler. Disse skal videre i morgen kl. 11. Vi må derfor se oss om etter en bedre plass i havna i morgen tidlig. Jens ringer til Marthe (Fossgård - tanten til Torill og Randi - våre respektive) som er på besøk hos vennen sin i Svolvær. Hun og vennen Gunnar  vil møte oss i byen i morgen for en prat, og en kopp kaffe.

Dagens seilas: 68 Nm - 10,5 time

Kursen settes mot Kjerringøy - 18 Nm nord for Bodø
Kjerringøy: Stor turistutbygging ved innseilinga
Kjerrringøy: Foto fra brygga
Kjerringøy: Foto nordover mot gjestehavna
Kjerringøy: Her er vi fortøyd - ytterst til høytre
Kjerringsøy: Inforplakat om det gamel handelsstedet

Kjerrringøy: Vakre kulisser for flere filmatiseringer av Hamsuns fortellinger
Kjerringøy: Norlandsmuseet har ansvaret for dette historiske stedet
Kjerringsøy: Flott restaurte hus på det gamle handelsstedet
Kjerringsøy: Fantastisk område!
Hellnessund: Vakker passasjet i leia mot Vestfjorden
Hellmessund: Gjestebrygga ligger sentralt i leia
Hellnessund: Lite tvil om hva som er næringsgrunnlaget her.
Vestfjorden: Lofotveggen dukker opp - kursen er satt mot Svolvær