Svolvær (Vågan / Lofoten / Nordland)

Landligge – fredag 26. juli

I 9-tida i dag ringer Marthe og snart er hun og Gunnar på vei ned til havna. Jens og jeg er nylig stått opp og det blir ikke tid til frokost før Marthe står på brygga. Vi går på et hyggelig konditori og det blir kaffe og kaker. Etter en hyggelig prat, blir vi invitert til jordbær hjemme hos Gunnar, utpå dagen. 

Vi går tilbake i båten, og skaffer oss en «premium-plass" på en flyter tilhørende Anker Brygge, helt inne ved stranpromendan. Deretter blir det en lang og god frokost i cockpit. Været er helt nydelig vær – 22 grader. 

Vi spaserer en tur bort til Redningskøyta - «Stormbull» - som er stasjonert i havna. Kanksje disse har dykker, som kan inspiserere båten under, etter gårdfagrens opplevelser uten i Vestfjorden? Men det er ingen i båten. Prøver å ringe Skøyta's telefonnummer, og etter hvert kommer jeg i kontakt. Forteller mannskapet om uhellet, og våre antagelser om at vi har kjørt på et dyr i havet. Mannskapet bekrefter at de har sett hval i Vestforden i går. De har dykker og vi avtaler at de skal komme og dykke i 15-tida. 

Vi har en 2 – 3 timer til rådighet før de kommer, og vi tar i mellomtiden en fottur opp til Gunnar og Marthe, der vi blir servert jordbær og drikke. Vi avtaler at de skal komme på kaffe i båten i 17-tida. 

Like etter at vi er tilbake i båten, ankommer Redningsskøyta, og fortøyer via a vis båten min. Dette vekker oppsikt og samlet en god del nysgjerrrige turister og fastboende. Kort tid etter er dykker i vannet, og etter en nøye inspektsjon, med bl. a. fotografering, blir vi invitert inn i Skøyta der vi bliri vist bildene fra skroget under. Det eneste som kan sees under båten, er en «gummileppe, rundt drevhuset som ser ut til å ha forskøvet seg noe. Samtidig kan det ser ut som om anoden på drevet kan ha forskjøvet seg marginalt. Dykkeren har ikke funnet feil på propellen og mener den dreier lett rundt. Vi har jo også gått for motor ca. 3 timer etter uhellet. Det er ingen skader å se på skroget. Redningsskøyte-personalet mener det ikke var noen fare å gå videre med båten, og at eventuelle nøvendige reparasjoner kunne tas neste landligge. De hyggelige folkene på skøyta, fyller ut nødvendige skjema og forteller at det hele ville bli dekket av medlemskapet mitt i Redningsselskapet. Fantastisk service – disse folka har en viktig og stor samfunnsmessig betydning. 

Klokka 17 presis ankommer Marthe og Gunnar, og med den fine bryggeplassen vi nå har, blir det en enkel entre for disse inn i båten. Vi drikker kaffe og har det hyggelig et par timer før de går hjem. 

Svolvær: Beste kaiplass går til oss
Svolvær: Redningsskøyta "Stormbull" ankommer for sjekk av undervann-skroget
Svolvær: Dykkeren fra Redningsskøyta går i vannet
Svolvær: Her inspiseres båten under av dykker
Svolvær: Hyggelig kaffe-besøk av Marthe og Gunnar
Svolvær: Vakker og hektisk

Bodø - Kjerringøy (Bodø) - Hellnessund (Steigen) - Svolvær (Vågan / Lofoten / Nordland)

Seilas – dag 15 – torsdag 25. juli

Vi er oppe i halv åtte tida, og etter en god frokost og fylling av drivstoff, er vi i gang med dagens seilas, slik i 10-tida. 

Det er et nydelig vær, 20 grader, og vi setter kursen nordover til Kjerringøy, der vi ankommer etter 3 timer (18 nm). Kjerringøy er et flott restaurert handelssted, der de fleste bygningene stammer fra 1800 tallet, og stedet har også flere flotte sandstrender. Vi fortøyer utenpå en Bavaria 40, med et hyggelig par fra Harstad. 

Etter å ha sett oss rundt halvannen time, setter vi kursen videre mot Hellnessund, som viser seg å være en flott passasje, der vi foretar en gjennomseiling uten å gå til land. Vi går videre NV-over før vi setter kursen rett N-over mot Svolvær – over Vestfjorden. 

Etter å ha kommet vel ut i Vestfjorden, oppserverer vi en stor sildestim, og litt senere nok en. Kort tid etter dette opplever vi plutselig, og uten forvarsel at båten støter på noe, om trent som om vi skulle gå på et skjær, men ikke noe særlig hardt. Det oppleves mer som en fartshump på landeveien. Båten hever seg noe, for deretter å krenge svakt, og i løpet av noen sekunder er det hele over. Jens og jeg ser forskrekket på hverandre – hva i helvete skjer? – det er jo 250 meter dypt her – vi må ha truffet et dyr – sannsynligvis en hval eller en spekkhogger. Jens slår av motoren og jeg rutsjer ned i båten for å sjekke innfestingene på kjølen, og kontrollere skroget for lekkasjer i kjølsvinet. Men alt er i orden, og vi forsetter deretter ferden mot Svolvær. 

Litt før klokka 10 på kvelden ankommer vi og det er «stinn brakke» i havna. Vi legger oss derfor utenpå båten til en hyggelig Møring, som har en stor Jeanneult seiler. Disse skal videre i morgen kl. 11. Vi må derfor se oss om etter en bedre plass i havna i morgen tidlig. Jens ringer til Marthe (Fossgård - tanten til Torill og Randi - våre respektive) som er på besøk hos vennen sin i Svolvær. Hun og vennen Gunnar  vil møte oss i byen i morgen for en prat, og en kopp kaffe.

Dagens seilas: 68 Nm - 10,5 time

Kursen settes mot Kjerringøy - 18 Nm nord for Bodø
Kjerringøy: Stor turistutbygging ved innseilinga
Kjerrringøy: Foto fra brygga
Kjerringøy: Foto nordover mot gjestehavna
Kjerringøy: Her er vi fortøyd - ytterst til høytre
Kjerringsøy: Inforplakat om det gamel handelsstedet

Kjerrringøy: Vakre kulisser for flere filmatiseringer av Hamsuns fortellinger
Kjerringøy: Norlandsmuseet har ansvaret for dette historiske stedet
Kjerringsøy: Flott restaurte hus på det gamle handelsstedet
Kjerringsøy: Fantastisk område!
Hellnessund: Vakker passasjet i leia mot Vestfjorden
Hellmessund: Gjestebrygga ligger sentralt i leia
Hellnessund: Lite tvil om hva som er næringsgrunnlaget her.
Vestfjorden: Lofotveggen dukker opp - kursen er satt mot Svolvær

Bodø (Nordland)

Landligge onsdag 24. juli
 
Onsdag morgen etter frokost, tar jeg en spasertur til Volvo Penta forhandleren, og henter noen o-ringer til gearkassen, som etter hvert viser seg å være for store. Går bort og bytter igjen til riktige ringer. Monterer disse, tørker opp litt oljesøl og suger deretter opp litt olje fra kassen, slik at nivået nå står bare litt over mininmums-nivået på peilspinnen. Dette etter anbefalt av Ole hos VP-verkstedet. Starter deretter opp motoren og kobler inn gearkassen / drevet. Etter å varmekjørt i fortøyningene, ser jeg at reparasjonen er 100% vellykket - det kommer ikke noe olje fra avtappingsrøret på gearkassen.

Utover dagen foretar jeg innkjøp av reker, hvitvin og div. dagligvarer for de 2-3 neste dagene. Jens ankommer kl. 8 om kvelden og jeg møter han på flyplassen. Etter at han har installert seg i båten, bærer det av gårde til havneplassen, der NRK båten, "Sjø-kurs" han ankommet for dagen. 

Vi beskuer kveldens direktesending og kommer i prat med hyggelige Nora fra Tromsø, som også er en av programlederne i den suksessfylte serien. Tilbake i båten blir det rekereaften, og vi hygger oss til nærmere kl. 2 på natta. 

 
Bodø: Snakk om sentral beliggenhet av gjestehavn!

Bodø: NRK-båten "Sjø-kurs" ankommer
Bodø: Alex Rosen promoterer Redningsselskapet; selger signerte redningsvester og lar seg villig fotografere med alle som ønsker et minne.
Bodø: NRK gjør klar til kveldens direktesending

Hjemme og reise nord-over til Bodø igjen

Mandag 15. - tirsdag 23. juli

Hjemme på Fagernes er det kjempegodt sommervær med opptil 29,7 grader i skyggen. En kveld denne uka  blir vi bedt til Marit og Ivar på grilling – og hyggelig er det. 

Stian og familien kommer fredag 19. juli og blir hjemme til påfølgende søndag. Vi bader og koser oss med barnebarna – i parken og hjemme. 

Ringer og bestiller o-ringer til gearkassen hos Jackelln i Bodø. 

Etter hvert får jeg beskjed fra Jens (Ingebrigtsen) at han ønsker å være med på seilas noen dager, fra Bodø. Han skal til Harstad i begravelse til sin svoger, tirsdag 23. juni.  Dagen etter vil han gjerne komme til Bodø, for å være med på videre seilas, en ukes tid. Han vil komme til Bodø onsdag kveld (24. juni) med fly fra Evenes.

Jeg går på nettet og bestiller meg flybillett tilbake til Bodø på tirsdag kveld. Tar bussen til Gardermoen via Gjøvik. Ankommer Bodø i 8-tida på kvelden, i et ganske brukbart vær. En fin spasertur fra flyplassen og inn til brygga – ca. 1 km.


Hjemreise Bodø - Fagernes

Lørdag kveld / natt og søndag – 13. og 14. juli


Etter en lang natt på toget fra Bodø, ankommer jeg i 8-tida Trondheim. Her blir det togbytte og ca. 2 timer å vente. Ikke spesielt mye å finne på i Trondheim tidlig på søndag morgen, men stasjonen ligger like ved elva og det er fortøyd en del båter her, slik at det blir en liten tur langs elva. 

I 10-tida går neste etappe med toget til Hamar, over Røros og Østerdalen. Får her hyggelig reisefølge av en studerende Elverum-gutt (25 år). Han studerer statvitenskap i Trondheim, og skal hjem til Elverum. Han er av Asiatisk avstamming – hans foreldre innvandret fra Vietnam (?) på 70-tallet. Drømmen hans er å arbeide med internasjonal politikk i Øst-Asia – gutten har store ambisjoner, og er et særs reflektert og hyggelig reisefølge. 

Pga svært varmt vær er det en del solslyng på strekningen gjennom Østerdalen, og toget kan derfor ikke holde den oppsatte ruta. Dette resulterer i at jeg kommer for sent til toget fra Hamar til Oslo. Det blir derfor buss fra Hamar til Gjøvik, og Valdres-bussen går 9 minutter før vi (i rute) ankommer Gjøvik. Snakk om dårlig samkjøring av bussrutene! 

Det blir til at Randi og hennes søster Wenche, som er på besøk, som hentet meg. Er hjemme på Fagernes ca. kl 21 - 1 døgn etter at jeg satte meg på toget i Bodø.


Bodø (Nordland)

Landligge – torsdag 11. juli / fredag 12. juli / lørdag 13. juli

Torsdag 11. juli:

Utrolig nok sovnet jeg som en sten i går kveld, tross den urolig bryggeplassen – det må være den lange dagen, og slitsomme seilasen i går, som tar på. Jeg våkner ikke før i 9-tida. Det blir en skikkelig frokost, før jeg begynner å sjekke om det nå er bryggeplass inne ved strandpromenaden. Det blåser litt mindre i dag, og jeg registrerer at det er flere lystbåter som går ut. Spaserer en tur inn på gjestebryggene, og der er det nå god plass. Tilbake i båten og gjør klar med fendring og fortøyning på SB side. I dag går det greit å gå fra brygga – det er bare å løse fortøyningen, så ordener vinden resten. Kjører en runde inne i gjestehavna og går til brygga der – på lo side. Blåser derved mot brygga, så dette greier jeg fint alene. 

Det er meldt dårlig vær mange dager framover og vurderer derfor å reise en tur hjem til Fagernes. Båten har fått en god plassering ved brygga, slik at jeg trygt kan forlate den noen dager, uten tilsyn. Jeg går derfor inn på PC-for å sjekke flypriser til Gardermoen i morgen, fredag. Skuffelsen blir stor da jeg oppdager at prisen som i går var på 800 – 900 kroner, nå var øket til ca. 1800 kroner. Men jeg turde ikke bestille i går da jeg var usikker på om jeg ville få en trygg og sikker bryggeplass. Jeg syntes ikke da jeg kunne reise hjem igjen med fly, og forlate båten på den urolige plassen ute ved innseilinga. Etter tips på en SMS fra Randi sjekker jeg NSB på nettet, og disse som har rimelig togbilletter fra Bodø til Oslo for kr 495. Jeg må da reise med nattoget lørdag kveld og er i i Oslo søndag ettermiddag. Jeg bestiller billett på nettet. Det begynner å bli mye skittentøyvask, så jeg benytter ettermiddagen til en dusj og etterfølgende klesvask, i det flotte serviceanlegg til gjestehavna. Her er flere vaskemaskiner og tørketromler. Alt går på automater og bankkort, for hver vaskeaktivitet. Jeg har aldri brukt bankkortet mitt så mange ganger i løpet av en dag! Ellers blir det en kjapp tur på butikken, for det aller nødvendigste. Ellers har det, bortsett fra et lite gløtt på formiddagen, duskregnet i hele dag – stort sett 10 – 12 grader, og endel vind fra SV.


Fredag 12. juli:

Det har stort sett regnet i hele natt. Står opp i 9-tida, det duskregner fortsatt og er 11 grader. Utover formiddagen slutter det å regne og det blir litt lysere, uten at en kan se sola – temperaturen øker til 14 grader. Begynner å forberede en tur hjem, men avreise med tog, lørdag kveld. Tar en fottur til Jernbanestasjonen, for å hente billetten som ble bestilt på nettet i går. Typisk NSB (Staten) – gammeldags at en må hente en fysisk billett, når en har fått en bekreftelse, med referansenummer, både som epost og SMS. Det er en spasertur på en 2 – 3 kilometer til stasjonen, og jeg forlenger denne ca. 1 km for å kunne besøke byens Biltema. Trenger en kulefender,som ble ødelagt i starten av seilasen, samt et par solide og lange fortøyningsliner. Det kan være greit å sikre båten godt, når jeg skal reise fra den ved brygga i Bodø, i en ukes tid. Eller blir det en liten tur på Rema1000 for det aller nødvendigst. Reparerer rullesystemet for forseilet, som jeg slet under en seilas for noen dager siden. Tar en tur til betalingsautomaten på kaia, for å betale for bryggeleie, den tida jeg skal reise vekk. Treffer da en snakkesalig bussjåfør fra Finnmark, som er i byen for å kjøpe seg en gammel båt. Han er i Thailand deler av vinterhalvåret, driver med travsport og kjenner Valdris'ene Kristoffer Kvame, og Jon Hasle. Fredagskvelden avsluttes med chips og Cola.


Lørdag 13. juli:

Sent i går kveld stilnet vinden og det virket nesten litt merkelig etter svært mange dager med sterk vind (stort sett kuling i forskjellige nivåer). Sover svært godt og er ikke på beina før klokka er over 9. Forsatt stille og ut over formiddagen kommer det til og med et lite solgløtt. 

Jeg har en liten oljelekkasje på gearkassen på båten, og det blir litt oljesøl, som må tørkes bort i motorrommet. Må etterfylle 1 dl et par ganger. Men har vanskelig for å lokalisere hvor lekkasjen kommer fra. Besøker den lokale Volvo Penta forhandleren (Jakhelln Båt) som ligger like ved havna her i Bodø, og får prate med gutta på verkstedet, som mener dette ikke er et kjent fenomen. Får til tips tørke gullende rent, for deretter å varmkjøre i fortøyningene, med motor i gear. Jeg gjør som jeg har fått tips om, og etter rengjøring, varmkjører jeg ca. en halv time. Samtidig inspiserer jeg etter lekkasje. Ser da at det siver ut olje fra toppen av røret, der en kan suge ut olje ifm oljeskift. På toppen av dette røret sitter det en plugg uten gjenger. Som tetning på denne pluggen sitter det 2 O-ringer. Det er tydelig at disse ikke tetter godt nok? Men er det riktig at det skal være noe trykk har? Antagelig det, ved varm gearolje, og at toppen av sugerøret ligger om trent på eller under oljenivået i gearkassen. Jeg får sjekke dette på nytt med fagfolkene hos Volvo, og kanskje bør jeg skifte O-ringene rundt denne pluggen. Samtidig tar jeg og sjekker motorolje, dynamorein og rensker sjøvannfilteret (kjøling). 

Været går etter hver tilbake til «sitt sanne jeg». Det begynner på nytt å småregne og blåse kraftig, utover dagen. Jeg har egentlig tenkt å gå meg en mosjonstur, men detter frister ikke i dette været. I stedet tar jeg en skikkelig innvendig rengjøring av båten. Det blir bare en liten, kjapp tur på butikken, i uværet. Starter deretter å pakke for hjemreisen i kveld. Pakker ned kun det aller nødvendigste – klær til en uke hjemme, og litt skittentøy. Men bagen blir utrulig tung allikevel. 

Til lunsj / middag blir det å steke noen middagspølser som ligger i kjøleboksen og et par egg. Resten i boksen er ting som tåler å ligge en uke. Det blir også tid til en dusj. Sverre Sæbø ringer for å høre hvordan seilasen går, og han er på hytta (på Filefjell). Ikke noe spesielt bra vær der heller - det hadde vært regn sist natt sier han. I åttetida bærer det i vei til Jernbanestasjonen, som ligger 2 – 3 km unna. Det blir et slit med den tunge bagen, men en får sette det på mosjons-kontoen. Ved ni-tida er jeg vel plassert på toget og klar for avgang. Blir sittende ved siden av en sveitser med navn Hofmann (han håndhilser når han setter seg i setet ved siden av meg). Han og familien (kone og 2 døtre) har kommet over Vestfjorden fra Lofoten, og skal til Trondheim. Deretter skal de kjøre kysten nedover til Bergen. Kommunikasjonen går på litt haltende engelsk. Hans og mitt ferdighetsnivå er ganske likt, og det ser ut til å bli et hyggelig reisefølge.


Bodø: "Sanseløs" på plass "midt i smørøyet"

Ørnes (Meløy) - Bodø (Nordland)

Seilas – dag 14 – onsdag 10. juli
  
Oppe grytidlig for å sjekke værmeldinga på Yr. Betydelig mindre vind på på Ørnes, her jeg ligger, ved Støtt og rundt Kunna. Eneste usikre er Saltfjorden og Bodø. Jeg begynner å bli lei av å ligge i Ørnes (4 netter), og vurderer nå været til å være brukbart nok, for sikker seilas. 

Det er skyet og 13 grader fra morgenen, men det ser ut som om det kan komme noen solglimt. Jeg gjør meg klar, og allerede i halv ni-tida kaster jeg fortøyningene. Setter deretter kursen NV-over og får Støtt om babord etter noe tid. Det er lite vind og ganske trivelig. Runder Kunna (SB) og dreier deretter NNØ-over, og der kommer vinden inn fra VSV. Dønningene og vinden kommer inn fra havet i fullt monn. Det blir en urolig seilas, der vi (båten og jeg) får husket oss skikkelig. Det blir ikke noe bedre over Saltfjorden (ca. 1,5 time), og dette forsetter helt til jeg er inne bak moloen i Bodø, i halv tre-tida. Her venter nok en utfordring! Jeg går helt inn i havnebassenget i gjestehavna foran strandpromenaden, og oppdager at bryggene der er smekk fulle av båter. Og jeg som trodde at det var mange som hadde gått ut i dag – at det går an å ta slik feil! Jeg må ta til takke med en lang flytebrygge som ligger til SB ved innseilinga til havna, og det er kun plasser på le-siden av brygga. Det å fortøye til en brygge der det blåser ca. 10 m/s fra brygga, er sannelig et C-moment.

Jeg kjører først en runde i havnebassenget, henger ut fendring og gjør klar fortøyning, på BB side. Forsøker først en gang, men så snart jeg er nær nok brygga tar vinden tak i baugen, og jeg driver av. Neste forsøk ikke noe bedre. Jeg gjør en ny runde og ser plutselig et par som går på brygga. Vinker til disse, som umiddelbart ser behovet mitt, for å få noen til å ta imot tampene på land. Med bistand fra disse, greier vi å «tjore» båten til brygga. Det blåser så friskt, at selv om vi er tre personer, så har vi vår fulle hyre med å holde båten til brygga. Jeg legger noen ekstra fortøyninger, noe som jeg ser som absolutt nødvendig i den kraftige vinden. I tillegg ligger brygga utsatt til i forholdt til både ferjetrafikken og lystbåttrafikken. Det skaker og slår kraftig i fortøyningene. Vinden ser ikke til å avta. 

Like etter at båten er forsvarlig sikret til brygga, så ringer Ørjan. Han og Line, har akkurat landet med fly i Bodø, på vei til Reine i Lofoten, der de har leiet en rorbu. Jeg inviterer på en matbit, men pga. kort tid til ferjen fra Bodø til Reine går, blir det til at jeg møter dem på ferjeterminalen for litt fastfood. Når ferjen til Reine går ut fra Bodø, er jeg tilbake i båten, og vinker til  til Ørjan og Line på ferjen, som går rett forbi. 

Ellers går kvelden uten de store aktivitetene, går meg en liten tur rundt i byen og handler litt på Rema1000. 

Dagens seilas: 38 Nm - 6 timer

Bodø: Gjestehavna i sentrum av byen - "Sanseløs" skimtes bak "Prinsessen"
Bodø - "By night"

Ørnes (Meløy / Nordland)

Landligge - søndag 7. juli / mandag 8. juli / tirsdag 9. juli

Søndag 7. juli:
Jeg våkner plutselig, i 3-tida på natten av at været er rimelig ugreit. Det regner stritt, blåser sterkt og det dunker av at sjøen slår inn gjennom moloåpningen og rett i hekken på båten. Først tror jeg det er støy fra nabobåten (på den andre siden av betongbryggen), jeg hører. Men nei, etter noen kraftige dunk, kjener jeg at dette er i skroget på båten min. Etter å ha gruet meg noen minutter, tar jeg sats og får på meg klærne, som består av flytedress (vanntett) og sko. Ut og sjekker fortøyningen og ser med selvsyn av dunkingen som føles betydelig inne i båten, ikke på noen måte er dramatisk – det er bare det at skroghekken på båten er krummet oppover, og bølgende slår opp under disse og lager ubehagelige lyder. 

Rusler deretter en stund på brygga og opplever været. Det er helt lyst og ca. 15 varmegrader. Etter en god halv time går jeg inn igjen, med en flytedress det drypper av og våte sko. Etter å ha lukket ventilene i taket (ut til cockpit) på lugaren til Ole (som sover som en hest – uten å ha merket noe særlig til at sjøen har banket på skroget rett under køya hans), kryper jeg til køys igjen og sovner godt. Dette i den forvissning om at «alt er på stell» og det ikke er noe å engste seg for. 

Våkner i 9-tida av at Ole pusler med frokosten. Vi har en solid frokost og rusler med litt av hvert. Etter hvert stikker solen fram, og ting ser lysere ut – men det er fremdeles sterk vind og bølger som slår inn gjennom moloåpningen. 

Vi tar en tur ut på brygga og kommer etter hvert i snakk med Hartstad-paret i nabo-Bavaria'n. Vi ønsker å snu båten ved brygga slik at vi får baugen mot bølgene, og båt-naboene er villing til å bistå. Vinden har nå løyet litt, og snuingen går fint. Nå skal vi slippe å ha denne forferdige dunkingen i skroget i akterstavnen til natten. «Vil dokker ha kaffe» sier «nabo-kona» og vi lar oss villig invitert inn i cockpit'en deres. Det blir både kaffe og etterhvert også ankerdram. Dette kan forsvares med at vi nå har lagt til med andre siden av båten (BB side). Harstad-paret, som er hjelpsomheten selv, er selskapsyke og vi blir trakter med kaffe, ankerdram og annet. De har samme morgen sent sine besøkene barnebarn med Hurtigrute til Bodø, for videre flyreise til sin hjemsted i Grimstad. Vi får også se salongen og det øvrige interiøret på deres særdeles strøkne Bavaria 42 – her er alt til de grader, på stell. 

Været holder bra opp, og tross av til tider sterk vind, tar vi en mosjonstur til fots i Ørnes' omegn. Etterpå blir det litt kontroll / velikehold i motorrom, og det blir god tid til en dusj i servicebygget i gjestehavna. Jeg står for ettermiddagens varme måltid, som blir Taco. Snakker også med Randi i telefonen, som forteller at det har vært et nydelig vær på Fagernes, de siste par dagene.
 

Mandag 8. juli: 
Det har blåst friskt i natt, og båten har slått i fortøyningen – særlig i baugen, der jeg har lugar. Jeg har imidlertid sovet godt, og våkner av at Ole rusler framme. Klokka er rundt kl. 8. Vi spiser en solid frokost med egg og bacon. Det høljeregner i perioder, og det det er bare 10 grader, og derved ganske ufyselig. Værmeldinga blir sjekket og denne er svært dårlig for den strekningen som vi gjerne skulle seilt - til Bodø. Kuling og mye nedbør. Både på Støtt / Kunna og i Bodø. Det blåser vestlig, noe som gjør det til en utfordring å gå i havn i Bodø. Vi blir derfor liggende i Ørnes. Utover ettermiddagen minsker vinden betraktelig, men det regner forrtsatt sterkt i perioder. Det blir en tur på butikken, for handel. Middagen består av fiskekaker, revet gulrot, rødbeter og poteter. Værmeldingen for morgendagen viser ingen bedring i været, men på onsdag skal det bli betydelig bedre. Ole vurderer å ta buss i morgen kveld til Bodø, da han har fly hjem allerede kl. 10.55 på onsdagene.


Tirsdag 9. juli:

En forholdsvis stille natt – våkner vi av sydgående hurtigrute, som er innom Ørnes ved 7-tida om morgenen. Det er forholdsvis stille, når det gjelder vind, men det sipper og regner. Det er nå meldt 30 – 50 mm nedbør det kommende døgnet i Salten-distriktet. Litt kjølig ca. 10 grader. Det kjøres dieselvarmer i båten, og kalesjen ble satt på i går. I cockpit'n er det nå oppunder 20 grader. Det blir nok en tur på butikken for å handle litt småtteri. Ole har bestemt seg for å reise med buss til Bodø i ettermiddag, da han har flyreise sydover igjen på onsdag morgen. Han får dermed en natt på hotell i Bodø. Det blir derfor tidlig middag i dag. I 15-tiden setter vi oss til middagen, som består av svin ytrefilet, med blomkål, poteter og rødvin til - all ære til kokken Ole. Et nydelig måltid. 

Etter at Ole har reist blir det stille i skuta, og jeg tar en innvendig rengjøring – støvsuger, vasker gulv, rengjør bad etc. Holder på til Extra-trekningen tar til – ingen gevinst i dag heller. Ringer til Randi, som samtidig som vi snakker i telefonen, får besøk at sin søster Wenche. Går deretter opp på servicebygget for en rask dusj. Sjekker værmeldingen for onsdag på Yr. Ser lovende ut, både her, ved Støtt (utsatt havstrekning) og bruktbart i Bodø (men litt for mye vind der utover dagen - ser det ut til). Utover kvelden i dag, kommer det noen svært kraftig vindkast fra NV men det roer seg noe mot midnatt.

Ørnes: Sentrum
Ørnes: Fottur i vakker og vill natur
Ørnes: Frodig natur

Nesna - Ørnes (Meløy / Nordland)

Seilas – dag 13 – lørdag 6. juli

I halv elleve tiden setter vi kursen ut fra havna i Nesna. Det er litt grått, 5 m/s fra S, og 15 grader. N-over Stigfjorden, og Lurøy bli passert om BB. På samme side passeres øya Hestmona med fjelltoppen Hestmannen (568 moh). Monumentet som markerer Polarsirkelen (66/33) er plassert på en liten holme som heter Vikingen, rett N om Gjersvik. Ellers ser vi Rødøya med Rødøyløva (443 moh), og vi tar videre NNØ og Ø-over Meløyfjorden. 

Det blåser nå ganske kraftig med 10 – 12 m/s fra SV og opp til 15 m/s i kastene. Ved innløpet til Glomsfjorden dreies vi NNØ-over og inn til Ørnes. Det blåser også ganske godt her; 6 – 7 m/s og det finnes kun en gjesteplass - rett inn for moloen. Det blåser kraftig fra brygga og like ved er det fortøyd en hurtigbåt. Det blir fendret og lagt fortøyninger ferdig, og kursen settes rett mot brygga i ganske god fart. Samtidig ser jeg eieren av en 42 fot Bavaria, som ligger fortøyd på andre siden av betongflyteren, og vinker til han. Dette da avdriften er betydelig. Men jeg treffer brygga greit, og det hadde heller ikke vært noe problem med å få hektet seg til brygga uten hans hjelp.

Bavaria-eieren og kona hans, på brygga, er hjelpsomme. Disse viser seg å være fra Harstad, og har feriert på Helgelandskysten. Etter at fortøyningene er lagt og strømmen er tilkoblet, drar vi på dagligvareinnkjøp på den lokale Rema1000-butikken. Det er relativ langt å gå fra brygga til butikken. Etter handleturen blir det en enkel middagsrett på den lokale: «Pub og Spiseri». 

Værmeldingene for morgendagen er dårlig, med vind opp til 20 m/s, slik at sannsynligheten for at det blir seilas til Bodø i morgen, er liten. Men vi får ta det som det kommer. Det greier seg at vi kommer til Bodø senest på tirsdag – i verste fall – da Ole skal ha fly hjem påfølgende onsdag.

Hører i radioen at det sist natt, har vært et drap på en kvinne i en campingvogn i Nesna. Dette er like ved båthavna i der. Dette er kun få hundre meter fra der vi lå fortøyd sist natt.Litt guffent!

Dagens seilas: 51 Nm - 7,5 time
 
Fjelltoppen Hestmannen på øya Hestmona markerer polarsirkelen
Monumentet for Polarsirkelen passeres på vestsiden
Polarsirkel-monumentet: Foto tatt vestover
Ørnes: ligger i Meløy kommune og har deler av Svartisen innen kommunegrensen



Brønnøysund (Brønnøy) - Nesna (Meløy / Nordland)

Seilas – dag 12 – fredag 5. juli
Utpå natten begynner det å regne ganske kraftig. Jeg våkner av at Ole barderer ute i salongen. Han basker med å få lagt våte klær til tørk. Det som har skjedd er at lugarvinduet hans mot dekket har stått opent, når vi la oss til å sove. Dette med det resultat at regnet har tatt veien fra taket på overbygget / kalesjen, og ned i køya hans. Madrass, toalettsaker, klær og andre effekter har blitt gjennomvått. Etter at han har plassert det som har blitt mest vått til tørk, går vi til ro igjen.

Kort tid etter går røykvarsler alarmen igjen, også uten grunn, og en av disse (3 totalt) blir da tatt ned. Nok en gang tørner vi inn i køya, og bråvåkner når klokka er nesten 9. Og vi som har en lang seilas foran oss i dag – 48 nm. Vi tar oss imidlerid tid til en ordentlig frokost, før vi kl 11:40 starter dagens seilas mot Nesna.  

Det blåser ganske kraftig fra SSV og vinden presser båten mot Bavaria'n til Ragnar, som vi har fortøyd utenpå. Ragnar og Ole skyver oss ut i den relativt kraftige vinden, og jeg må forta en hurtig havnemanøver for å unngå å blåse inn i andre fortøyte båter, og for å få skuta ut fra havnet og på rett kjøl N-over.

Vinden øker på og i løpet av dagen ligger den stort sett mellom 9 og 12 m/s – fra sydlig retning. Vi motorseiler store deler av dagen, og holder en bra fart på jevnlig 7 – 8 knop, mens motoren jobber på behagelige 1.600 o/m – mot normalt ca. 2.500 o/m. 

På veien nordover passerer vi Tjøtta, Alstadhaug og Sandnessjøen. De "Syv Sørstre", ser vi lite til pga. dårlig vær med lavt skydekke. Etter ca. 7,5 time (i 19-tida) seiler vi inn i havna i Nesna. Det blåser fortsatt ganske sterkt, men vi finner en bryggeplass langsetter utsiden av en pir, og lar oss blåse mot brygga. 

Varmeapparatet har gått for fullt, det meste av dagen, og madrassen og mye av sakene til Ole har nå tørket opp. Ole tar en lit tur på butikken, for å handle det aller nødvendigste. Etter litt ordnings i båten blir det Trøndersodd, kaffe og ankerdram, før vi tar en liten fottur for å få litt frisk luft og strekke litt på lemmene. 

Dagens seilas: 48 Nm - 7,5 time 

På vei mot Nesa: Vi kler oss godt for en forholdsvis kald og vindfull dag
Nesna: Natt-foto fra gjestehavna
Nesna: Oversiktskart

Rørvik (Vika / Nord-Trøndelag) - Torghatten - Brønnøysund (Brønnøy / Nordland)

Seilas – dag 11 – torsdag 4. juli

Etter å ha blitt vekket av røykvarslerne i 4- tiden om morgenen (falsk alarm), er vi på beina i 7-tiden – frokost – for deretter å kaste tampene, ca. kl 9. Vi seiler ut fra havna i 17 grader, noe sol og noe skyer. Etter hvert klarner det helt opp og det er tilnærmet vindstille. I det vi går for motor NØ-over Lekafjorden kommer godværet for fullt. Temperaturen øker raskt til over 20 varme, og flatt hav.

Nordøst av Leka og vest av Otervik passerer vi fylkesgrensa mellom Nord-Trøndelag og Nordland. Vi er nå i Nord-Norge og Helgelandskysten ligger foran oss. 

Etter hvert seiler vi inn i Torgfjorden, etter å hatt Torghatten i sikte i flere timer. Ca. 6,5 times seilas etter vi starten fra Rørvik, fortøyer vi i den lille Møyhavna på NØ-siden av øya, som Torghatten ligger på. En times fottur etter er vi i hullet i Torghatten. Vi går videre gjennom dette og ut til V-siden av hullet. Utsikten er slående, og men vi står der - sammen med bl.a. en svært hyggelig og snakkesalig, utflyttet Telemarking, som har drevet virksomhet både i Spydeberg og Ål, kommer Hurtigruta til syne i sjøen på sydsiden. Den gjør en 360 grader manøver, for at de skal vise alle sine passasjerer Torghatten med det karakteristiske hullet. 

Etter nok en time er vi tilbake i båten, og tar en rask matbit før vi skal legge ut på dagens siste etappe til Brønnøysund. På havna ved Torghatten kommer vi i prat med et hyggelig par med en Beneteau. Skipperen er fra Oslo, og kona opprinnelig fra Hallingdal. Han er en erfaren turseiler, og gir oss noen gode tips, når det gjelder brukt av spri-bom for forseilet, og havnemanøver. 

Etter nok en times seilas ( ca. kl 21) er vi i Brønnøysund. Her er alle plassene opptatt, men vi finner raskt Bavaria'n til Ragnar fra Molde, og fortøyer på utsiden av denne. Etter en liten stund dukker han og kona opp. De hadde også vært på Torghatten, med drosje en vei og fottur tilbake til Brønnøysund.

Brønnøysund er kanskje mest kjent for Brønnøysund-registerene, men byen ligger også, etter sigende, midt i Norge. Det er herfra like langt til Norkapp som det er til Lindesnes!

Ved midnatt kommer nord-gående hurtigrute "Midnattsol", dreier 180 grader og legger til kai, rett ved småbåt-havna. En times tid senere, gjør den nok en "piruett" og drar nord-over.

Dagens seilas: 49 Nm - 7,5 time
 
Vi forlater Rørvik: Kursen settes nord-over Helgelandskysten
Torghatten: I flere timer ser vi dette seilings-merket
Møyhavna på Torghatten: Ole er klar for en fottur til "hullet i hatten"
Torghatten: Sett nordfra på landsida
Vakker Helgelandsnatur - østover fra Torghatten
Fra torghatten: Hurtigruten kommer nordfra. Brønnøysund i venstre billedkant
Ved hullet i Torghatten: Her var kong Oscar i 1873
Brønnøysund: Natt-foto - Hurtigruten Midnattsol ankommer

Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag)

Landligge – mandag 1., tirsdag 2., og onsdag 3. juli
  
Mandag 1. juli: Ligger og drar meg til i 9-tida og står opp til et nydelig vær med ca. 15 grader. Like etter dukker seiler-vennen Ragnar fra Molde opp, med en tom propanflaske i hånden. Han har, dagen i forvegen, oppdaget at det er en LPG stasjon her i Rørvik, fyller gassflasker. De små gassflaskene fra Statoil (som både han og jeg har i båtene våre), har vist seg å være litt ukurante å få byttet, og i og med at også jeg har en tom reserveflaske, slår jeg følge. Vi får en god fottur, og får fylt flaskene våre. Ragnar har fortøyd båten sin ved betongflytereren i Fiskebåt-havna, der det også er drivstoffylling. Jeg trenger, før videre seilas, å fylle drivstoff (siste fylling var i Måløy – før Stad'en). Jeg tar derfor båten ut til denne brygga, der jeg får en plass rett ved drivstoffpumpa. Dagen går deretter med til å fylle drivstoff og vann, og deretter gjøre båten klar til videre seilas. Ellers er det behov for å vaske klær, etter 2 ukers seilas. I servicebygget i havna er det både vaskemaskiner og tørketrommel. I og med at jeg aldri før har operert en vaskemaskin, blir dette en ny erfaring. Randi har før jeg dro på tur, laget en beskrivelse hvordan jeg sorterer klærne før de skal vaskes, og hvilken grader og sentrifugeringshastighet som skal brukes. Det blir også tid til en liten fottur i det nydelige være – godt over 20 grader i skyggen. Utpå kvelden kommer det en heftig og kort regnskur.

Tirsdag 2. juli: Opp i halv åtte tida og spiser frokort. Litt grått og 14 grader. I 9-tida ringer Ole (Hagaset), og forteller at han kommer til å bli en dag forsinket. Han kommer derfor ikke før i morgen (onsdag). Det er da mye sannsynlig at vi ikke setter kursen nordover før på torsdag. Etter frokost blir det, en omfattende indretjeneste. Alle puter og sengetøy blir tatt ut på dekket og banket / ristet. Sofaer ble støvsuget og gulvene ble vasket. I tillegg ble det en totalrengjøring av toalettrommet. Det ble nok en fottur i det litt gråe været. Tar en tur bort til Hurtigrute-kaia og litt handel på stedets Rema1000 blir det også. Både nord-gående og syd-gående Hurtigrute møtes i Rørvik hver kveld. 

Onsdag 3. juli: Oppe i 8-tida, og lager meg en god frokost. Ole ringer og er undervegs. Vi avtaler at jeg møter han på bussenholdeplassen ved havna, når han kommer i 14-tiden. Han har tatt nattoget til Grong, og buss derfra til Rørvik. Etter at han har installert seg i båten, og tatt en dusj, tar vi en tur i byen, og foretar også innkjøp på den lokale Coop-butikk, slik at vi har matvarer for de første par dagene. Det blir ingen seilas i dag, i og med at det er langt på ettermiddagen, når de nødvendige tingene er ordnet. 

Rørvik ligger ytterst i Namdalen og er et trafikknutepunkt for skipstrafikken, både nordgående og sydgående. Regnes også å være porten til Nord-Norge og til Helgelandskysten..
Rørvik: Drivstoffbrygga i fiskeri-havna, med noen ekstra gjesteplasser

 

Sætervika (Osen / Sør-Trøndelag) - Rørvik (Vikna / Nord-Trøndelag)

Seilas – dag 10 – søndag 30. juni

Er opp i 7-tida, for sjekke dagens værmelding. Denne viser at det er meldt godt vær og lite (kanskje litt for lite) vind. Meldingene viser også at det skal bli noe sol. Det er litt grått fra morgenen, men innen jeg kaster loss i 9-tida, så har det klarnet opp. Seilasen starter med en nydelig blå himmel og15 grader. 

Kort tid etter avgang passerer jeg Buholmråsa fyr (om SB), som har  en lang historie fra det ble satt i drift i 1917. Fyret ble automatisert og avfolket i 1994. Under siste verdenskrig ble fyret utsatt for alliert flyangrep og fikk store skader, men ble bygget opp igjen etter krigen. I sommerhalvåret kan en leie seg inn i fyrmesterboligen, som har 10 sengeplasser. Kort tid etter passeres grensen til Nord-Trøndelag.

Etter hvert som jeg seiler NØ-over Foldafjorden, gråner det litt til, men ikke mer enn at solen stikker igjennom nå og da. Værmeldinga viser rett; det er kun 1 – 3 m/s vind og nesten flatt havn. Men det er en god del dønninger som kommer inn fra Norskehavet, og det blir en «gyngeseilas» for motor.

Når jeg nærmer med Nærøysundet som Rørvik ligger på V-siden av, øker skipstrafikken betydelig, så her er det bare å panorere 360 grader. Aktenfra får jeg et stort tysk cruiseskip, som også skal inn i samme sundet, og det dukker opp flere seilbater, fiskebåter og lasteskip, som alle skal inn, eller har vært gjennom Nærøysundet. 

Noe før kl. 15 seiler jeg inn i gjestehavna. Oj, her var det fullt opp av båten, selv så tidlig på dagen. Tydelig at Rørvik er et populært sted, og alle, både sydgående og nordgående båter, ønsker å ta en stans her. Etter å ha seilt en runde i havna, finner jeg en noe trang plass på enden av en flytebrygge. Her ligger også 4 andre seilere, som alle også lå i Sætervika – et tysk ektepar med en Sweden Yacht 42,  ekteparet fra Molde med sin 37 Bavaria, pensjonistene fra Sandnessjøen med sin nye Bavaria 45 og en Benteau med fransk besetning. Ruslet litt rundt i byen og på bryggene for å gjøre meg noe kjent. I morgen blir det en rolig, landliggedag, da Ole (Hagaseth) skal komme oppover med fly, på tirsdag, for å være gjesteseiler fram til Bodø.

Dagens seilas: 38 Nm - 5,5 time

Buholmråsa fyr: Kjent sjømerke og historisk sted
Nærøysundet / Rørvik - økt skipstrafikk - her et tysk cruise-skip
Rørvik: Gammel, flott bygning med mye aktivitet
Rørvik: Gjestehavna er trang og har få plasser