Bud (Fræna) - Kristiansund (Møre og Romsdal)

Seilas – dag 6 – lørdag 22. juni

Etter en god natts søvn, der det har småregnet litt, setter vi i 10-tiden – også i småregn / 11 grader – kursen nordover. Der blåser 4 – 5 m/s fra N. Vi går ut gjennom moloen på Bud. Samtidig går det ut en annen seilbåt, og en ny Saga motorbåt, som eieren har hentet hos produsenten på Selje, og som er på premiere-seilas hjemover. 

Vi setter kursen N og NØ- over den berømte og beryktede Hustadvika, gjennom «Stolpe-leia», forbi Hustad, Atlanterhavnsvegen og Håholmen. Det småregner hele tiden, vinden ligger på ca. 5 m/s fra N og en god del bølger / dønninger fra V. Det er noe tåke og vi seiler derfor med lanterner og får også litt erfaringe med radaren vår. 

Pga. det dårlige været er det svært liten lystbåttrafikk – vi ser en 2-masters seilbåt ved avgang fra Bud. Denne båten har også kurs N-over, men på en langt vestligere kurs, slik at den snart er ute av syne. Ellers ser vi et par lasteskip langt V for oss. De eneste vi møter i samme leden som vi går, er et fartøy fra Kystvakten, og en redningskøyte. Ved 15-tiden seiler vi inn i gjestehavna i Kristiansund.

Dagens seilas: 34 Nm - 5 timer
  
Stolpeleia: Liten trafikk, men vi møter Kystvakta
Grått og bare 12 grader når vi ankommer Kristiansund

Ålesund - Bud (Fræna / Møre og Romsdal)

Seilas – dag 5 – fredag 21. juni

Vi forlater havna i Ålesund ved 11-tiden i lett duskregn og 14 grader. Nordover får vi snart Valderøy, Vigra og videre NØ-over hele øy-rekken i "Nordøyane": Lepsøya, Haramsøy, Flemsøya, Fjørtoft og Harøya, på rekke og rad. Alle om BB.

Etter 4,5 t dreier vi rett øst, passerte det lille øysamfunnet Nordre Bjørnesund - kjent for mange skole-elever fra leirskoleopphold. Vi ser også rett sydover til Aukra (på øya Gossa), der rørene kommer inn, som frakter inn gass fra Nordsjøen. I terminalen på land blir gassen foredlet, og sendt videre i rør til Storbritania.

Setter så kursen rett mot det forblåste fiskeværet: Bud - en ventehavn for fartøyer som skal over den beryktede Hustadvika. Bud liggger på fastlandet i sør-enden av Hustadvika, som vi skal forsere i morgen, om været tillater det. 

Det blir fiskemiddag på restauranten i havna på Bud i kveld (det ble «Bandaball» - en spesialitet for stedet). Lett duskregn. 

Dagens seilas: 35 Nm - 5 timer 

Nordre Bjørnesund: Et lite øysamfunn vest for Bud

Bud: Ventehavn før Hustadvika
Bryggjen i Bud: Her ble det "Blanda-ball" (Fiske-klubb) om kvelden

Måløy (Vågsøy / Sogn og Fjordane) – Fosnavåg - Ålesund (Møre og Romsdal)

Seilas – dag 4 – torsdag 20. juni

Nesten skyfri himmel når vi våkner ved 6:30 tida, men det skyer til ganske snart. Etter nok en solid frokost, seiler vi over sundet til drivstoffylling (som vi nå har funnet ut hvor er). Kjekt å gjøre dette før avreise rundt Stad-landet, som er en særs værutsatt strekning. Det blåser endel, duskregn inniblandet, men også noen små solgløtt innimellom.

Vi passerte øya Silda om SB, Skongenes fyr (BB) og ut i "Sildagapet". Rundt Stad har vi 8 – 10 m/s, ca. 2 meter sjø, med lange seige dønninger fra SV, som medfører mye rulling. Dette avtar noe etter at vi har passert "Kjerringa". Det blir en god del motorseiling.

Videre NØ mot Fosnavåg, får vi bedre vær og noe sol. Samtidig passerer vi fylkesgrensa til Møre og Romsdal, og vi går fra Nordsjøen og inn i Norskehavet. Vel inne i havna i Fosnavåg spiser vi lunsj, og tar en liten benstrekk på kaia. 

Derfra NØ-over mot Ålesund, motorseiler vi litt. Vi ankommer samtidig med Hurigruta, ved 18-tida, i et nytlig vær, ca. 17 grader. Det blir en liten sparertur rundt Brosundet og deretter tidlig kveld. Vi snakker litt med et par eldre, svenske seilere, på en ærverdig Najad. Disse er svært misfornøyd med at det midlertidig ikke er strøm på gjestebrygga. Men skryter veldig av havna i Hareid (litt lenger syd). Vi får se om vi besøker denne på sydgående seilas. Svenskene, som sannsyligvis nærmer seg 80 år, er forbløffende speke og skal seile helt til Finnmark. Der skal båten rigges ned, for transport på landevegen til Bottenviken. For deretter å fortsette seilasen sydover østkysten av Sveige.

Dagens seilas: 53 Nm - 7,5 time

Nord-øst på Vågsøy passerer vi Skongenes fyr 

Stad-landet: her er det litt "rufsete" ved Buholmen fyr

Fjellet "Kjerringa" på Stad - ligger i tåka


Bedre vær NØ-over mot Fosnavåg
 
Fosnavåg - her ligger det Redningsskøyta: "Emmy Dyvi"
Fortøyd i Ålesund - tid for en anker-dram

Brosundet / Ålesund - sentral gjestehavn

Vakker kveld i Brosundet / Ålesund



Florø (Flora) - Måløy (Vågsøy / Sogn og Fjordane)

Seilas dag 3 - onsdag 19. juni.
 
Vi seiler ut fra Florø, kl. 10:00 - skyet, 2 m/s SV og 15 grader - og setter kursen nordover. Øya Hovden passeres på BB side og videre inn i Frøysjøen. God vind fra SV og vi motor-seiler NØ-over Frøysjøen. Bruker stort sett storseilet, og går 6 – 7 knop. Videre N og NV-over i Skatestraumen. 

Under fjellet Hornelen (859 moh) som er en steil klippe på Bremangerlandet, får vi en del fallvind og båten skyter fart. Godt vi ikke har mere «duk» opp. Videre går ferden NV og N-over og vi seiler inn under Måløy-brua. Vi går inn SB i Måløy-sundet for å fylle drivstoff. Drivstoffstedet har imidlertid flyttet, og vi finner ikke dette, slik at vi går over sundet, og legger oss inn i gjestehavna i Måløy. 

Det blir en liten spasertur i Måløy om kvelden. i Måløy har gatene nummer, i stedet for navn: "Gate 1,  gate 2 osv.". Gjestehavna er relativt ny, og sanitæranlegget er under bygging, og ikke i bruk enda.  Måløy er et "knutepunkt" for skipstrafikken både nordgående og sydgående, for runding av det værutsatte Stad-landet. Dette gir mye skipstrafikk i Ulversundet, noe som medfører en god del, "husking" inne i gjestehavna, som er ralativt dårlig beskyttet mot bølger fra trafikken forbi.

Dagens seilas: 27 Nm - 4,5 time
 

Vi forlater Florø og setter kursen nord-over
Frøysjøen: Endel skipstrafikk - her et supply-skip
Fjelltoppen Hornelen (Bremangerlandet): Steil klippe på 859 moh, tett på skipsleia.
Måløy (Vågsøy kommune)

Leirvik (Hyllestad) - Florø (Flora / Sogn og Fjordane)

Seilas dag 2 - tirsdag 18. juni.

Etter en solid frokost, med bla. a. egg og bacon, kaster vi fortøyningene fra brygga i Leirvik, i halv ti-tida og i 18 grader - like etter engelskmennene i 2-masteren har forlatt brygga. Etter at vi har seil ut Bøfjorden, og passert Havyard skifpsverft (som er den største arbeidsplassen i Hyllestad kommune), dreier vi vestover siste rest av Sognefjorden, og får øya Losna i sikte. Denne er en del av øykommunen Solund, som ligger ved utløpet av Sognefjorden. 

Da vi har svak sydlig vind om BB, heiser vi både forseil og storseilet, og motor-seiler en strekning. Etter hvert endret vi kurs NV-over Tollesundet, passerte Lammetu og Lutelandet om SB, videre N-over og vi får etter hvert øyene Værlandet og Alden (med fjelltoppen: «Norske hesten» - 480 moh), på BB side. Litt senere dukket Atløya opp, og vi seiler langetter vest-siden av denne. NV på Atløya passerte vi havna på Hærland (jeg har tidligere seilt dit på "Krabbe-festival" i 2011), Videre N-over og passerer øst for den frodige øya Askrova - over Bufjorden, og inn i den trange leia, på V-siden av flypassen i Florø. Videre N, NØ og Ø til Florevika gjestehavn i Florø sentrum. 

Sigmund drar opp i byen og kjøper Pizza, som blir fortært med god apetitt. Etter litt avslapping, blir det kaffe og jordbær/blåbær med vaniljesaus til dessert. Etter så mye god og kraftig mat, blir det en fin forttur, rundt i det flotte friluftområdet Storåsen, der det er panoramaoversikt over på byen og omlandet. Kvelden bir avsluttet med en GT på dekk, før vi tørnet inn i køya. 

Været i dag har bestått av alt fra strålende sol, til et tynt sløy av skyer. Temperatur fra 14 / 15 og opp til ca. 18 grader. En flott dag, men det mangler litt på de store sommertempraturene.

Dagens seilas: 40 Nm - 6,5 time

Leirvik: Sigmund og Sanseløs er klar for dagens seilas - til Florø
Leirvik: 2-Masteren fra Isle of Man
Leirvik: Havyard skipsverft er Hyllestad kommunes største arbeidsplass
"Norske hesten" (481 moh) på øya Alden. Øygruppen Værlandet t.v. Askvoll kommune
Vel fortøyd i Florø - Norges vestligste by
Panoramautsikt over Florø fra Storåsen
Staselig rådhus i Florø (Flora kommune)

Lærdal - Leirvik (Hyllestad / Sogn og Fjordane)

Seilas dag 1 - mandag 17. juni.

I dag er dagen jeg har ventet på og planlagt i lang tid - sommerens store seilas kan starte. Vii (Sigmund og jeg) seiler ut fra brygga i Lærdal kl. 11. Det er skyet og 17 grader. Sognefjorden er lang og det blir en lang dags seilas. I perioder noen små solgløtt, men ellers rufsete vær.  

Ved innløpet til Aurlandsfjorden og Flåm, møter vi et par mindre cruise-skip der passasjerene ganske sikkert skal beskue Nærlandfjorden, og ta Flåmsbanen. Vi passerer også snart fruktbygdene Hermansverk og Leikanger (SB).

I det vi nærmer oss Vangsnes og har Balestrand i sikte, ser vi statuen av sagnfiguren: "Fridtjov den frøkne" ("Den modige"), som ble avduket i 1913 og var en gave fra den tyke keiser Wilhelm II, som besøkte Balestrand og Sogn flere ganger.

Noen regnbyger kommer og går, og det er tildels sterk vind fra NV. Temparaturen ligger mellom 14 – 17 grader, og med vinden stort sett mest imot, er behovet for varm bekledning stort. Vi ifører oss superundertøy, ullgensere og vindtette jakker. Varmluftsanlegget blir også satt på, slik at vi, i perioder, kan gå innendørs til 23 grader, for å varme oss litt.

Middagen, som blir servert underveis, består av wienerpølser og lomper. Rask og godt. Dagens seilas er lang og monoton, og Sigmund tar seg derfor en strekk på sofaen, på ettermiddagen. Han har seilt Sognefjorden et utall ganger, og finner derfor ikke noe helt spesielt å se.

Det er ikke spesielt mye båttrafikk i Sognefjorden i dag. Vi møter en slepebåt, en lastebåt, noen ferger og et par hurtigbåter i rutetrafikk. En mindre seiler på vei inn Sognefjorden, blir også observert. 

Vi kommer i havn i Leirvik kl. 21:30 og fortøyningen blir tatt imot av to langtursseilere fra Isle of Man, som står klare på brygga. Disse ligger fortøyd med en to-masters seilbåt. Internasjonalt er det - også i Sognefjorden!
 
Etter en liten spasertur i Leirvik på kvelden, køyet vi i halv tolv tiden. Klar for neste dags seilas, som går til Florø. Det er meldt sønnavær i morgen, noe som skal tilsi at seilene vil bli satt - dersom været blir som meldt. 

Dagens seilas:  70 Nm - 10,5 time.

Et mindre cruiseship på vei inn Aurlandsfjorden mot Flåm

Vangsnes i Sogn - statuen av "Fritjof den Frøkne"