Måløy (Vågsøy / Sogn og Fjordane) – Fosnavåg - Ålesund (Møre og Romsdal)

Seilas – dag 4 – torsdag 20. juni

Nesten skyfri himmel når vi våkner ved 6:30 tida, men det skyer til ganske snart. Etter nok en solid frokost, seiler vi over sundet til drivstoffylling (som vi nå har funnet ut hvor er). Kjekt å gjøre dette før avreise rundt Stad-landet, som er en særs værutsatt strekning. Det blåser endel, duskregn inniblandet, men også noen små solgløtt innimellom.

Vi passerte øya Silda om SB, Skongenes fyr (BB) og ut i "Sildagapet". Rundt Stad har vi 8 – 10 m/s, ca. 2 meter sjø, med lange seige dønninger fra SV, som medfører mye rulling. Dette avtar noe etter at vi har passert "Kjerringa". Det blir en god del motorseiling.

Videre NØ mot Fosnavåg, får vi bedre vær og noe sol. Samtidig passerer vi fylkesgrensa til Møre og Romsdal, og vi går fra Nordsjøen og inn i Norskehavet. Vel inne i havna i Fosnavåg spiser vi lunsj, og tar en liten benstrekk på kaia. 

Derfra NØ-over mot Ålesund, motorseiler vi litt. Vi ankommer samtidig med Hurigruta, ved 18-tida, i et nytlig vær, ca. 17 grader. Det blir en liten sparertur rundt Brosundet og deretter tidlig kveld. Vi snakker litt med et par eldre, svenske seilere, på en ærverdig Najad. Disse er svært misfornøyd med at det midlertidig ikke er strøm på gjestebrygga. Men skryter veldig av havna i Hareid (litt lenger syd). Vi får se om vi besøker denne på sydgående seilas. Svenskene, som sannsyligvis nærmer seg 80 år, er forbløffende speke og skal seile helt til Finnmark. Der skal båten rigges ned, for transport på landevegen til Bottenviken. For deretter å fortsette seilasen sydover østkysten av Sveige.

Dagens seilas: 53 Nm - 7,5 time

Nord-øst på Vågsøy passerer vi Skongenes fyr 

Stad-landet: her er det litt "rufsete" ved Buholmen fyr

Fjellet "Kjerringa" på Stad - ligger i tåka


Bedre vær NØ-over mot Fosnavåg
 
Fosnavåg - her ligger det Redningsskøyta: "Emmy Dyvi"
Fortøyd i Ålesund - tid for en anker-dram

Brosundet / Ålesund - sentral gjestehavn

Vakker kveld i Brosundet / Ålesund



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar